Oerol Festival 94 miljoen waard

Het jaarlijkse Oerol Festival vertegenwoordigt voor het eiland Terschelling op lange termijn een waarde van 94 miljoen euro. Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek onder alle betrokkenen bij het festival door Hendrik Beerda Brand Consultancy. ‘Dat Oerol belangrijk is voor de economie van Terschelling wisten we al veel langer, maar dat het om zo’n enorm bedrag gaat, heeft ons wel verrast’, reageert festivaldirecteur Janneke Staarink.’Met het onderzoek is nu aangetoond dat we niet alleen op artistiek niveau maar ook op financieel vlak een belangrijke bijdrage leveren.’ Het jaarlijkse rendement voor het eiland bedraagt ruim 2,5 miljoen euro.

Om de waarde van het tiendaagse Oerol Festival te kunnen berekenen zijn twee grote marktonderzoeken uitgevoerd en zijn de direct betrokken organisaties geïnterviewd. Daarna zijn alle kosten en baten van het festival op een rijtje gezet en is berekend wat per saldo de waarde van de toekomstige festivaledities is. De rekenmethode die merkadviseur Beerda hanteert, wordt ook toegepast bij de bepaling van het rendement van investeringen in maatschappelijke voorzieningen zoals wegen en industrieterreinen

Tijdens Oerol blijkt de gemiddelde bezoeker ruim 600 euro uit te geven voor toegang, vervoer en horeca. De bezoekerswaardering voor Oerol is uitzonderlijk hoog. De meeste bezoekers komen dan ook al jaren naar het festival in juni. Door hun lange verblijfsduur, hoge bestedingspatroon en regelmatige terugkomst naar Terschelling buiten de festivalperiode, levert Oerol zo veel geld op voor het eiland. Ook heeft het festival een belangrijke publicitaire waarde voor het eiland. Daarnaast vormen sponsoring, subsidie en het artistieke product belangrijke, financiële baten.

Een tweede marktonderzoek toont aan dat Oerol ook voor de gemiddelde Nederlander een sterk cultuurmerk is. Het is de enige Friese cultuurorganisatie met een nationale merkstatus. Samen met zes andere festivals vormt Oerol een selecte groep die op nationaal niveau bekend is en gewaardeerd wordt. Het North Sea Jazz Festival is het sterkste festivalmerk. Andere festivals in de nationale selectie zijn onder andere Pinkpop, Uitmarkt en Lowlands. Opvallend is dat het Oerol Festival veel bekender is dan het Holland Festival, het brede theaterfestival dat in tegenstelling tot Oerol wel wordt gerekend tot de culturele infrastructuur.

Oerol vindt in 2009 plaats van 12 t/m 21 juni. Meer informatie: www.oerol.nl

Lees ook:Thema Oerol 2011 is ‘geluid’
Lees ook:Morgen start voorverkoop Oerol
Lees ook:Oerol verkoopt op eerste dag 45.000 kaarten
Lees ook:Oerol begint dit jaar op station Leeuwarden
Lees ook:Oerol: 10 dagen zilte luchtspiegelingen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>