Laatste regie Aus Greidanus sr. bij De Appel

In het seizoen 2014/2015 brengt De Appel de allerlaatste regie van Aus Greidanus sr. uit: Metamorfosen/ Het stuk van Ovidius gaat 25 oktober in première. De allereerste regie van de nieuwe artistiek leider Arie de Mol, die 1 januari aantreedt, is Van Nazareth tot Golgotha en beleeft zijn première zondag 5 april.

Metamorfosen

Met Metamorfosen van Ovidius sluit Aus Greidanus ruim veertig jaar bij zijn gezelschap in stijl af. Aus Greidanus over Metamorfosen: ‘Het wordt geen marathon. Wat de uitdaging is… We willen onderzoeken of we de kwaliteit van de locatie die we hier hebben, de kwaliteit van de beeldentaal die ik onder andere in Blik (2009) en in En God zag dat het goed was (2004) heb gehanteerd… maar ook de beeldtaal die David Geysen en Geert de Jong hebben ontwikkeld in hun producties… of we die bij elkaar kunnen krijgen. Een voorstelling als Blik was heel erg gericht op beeld. Ik wil kijken of ik met behoud van sterke beelden toch de prachtige teksten en taal van de Metamorfosen van Ovidius kan hanteren. En daarbij ook nog kan refereren aan onze marathons. Ovidius’ tekst zit vol kleine verhalen die nog verteld kunnen worden. Letterlijk wordt deze voorstelling dan ook een metafoor die met de situatie van De Appel te maken heeft. Aan het eind van Metamorfosen refereert Ovidius aan Pythagoras, die uitspraken doet over dat niets blijft, dat alles verandert. Het is een heel aardige bijkomstigheid dat dit ook voor De Appel geldt. Eigenlijk wil ik nog één keer met het ensemble al die verschillende onderdelen bij elkaar zien te krijgen.’

Van Nazareth tot Golgotha 

Van Nazareth tot Golgotha wordt de eerste regie van Arie de Mol als artistiek leider bij De Appel. Het wordt een lange voorstelling bestaande uit verschillende delen en in de pauzes diner en dessert.

Arie de Mol over de voorstelling: ‘Ik heb een voorliefde voor groot opgezette verhalen, waarin universele thema’s worden aangesneden. Al langere tijd loop ik rond met het idee om mijn tanden te zetten in het leven van Jezus. Ik heb een epische voorstelling voor ogen die aandacht schenkt aan de onderbelichte, ‘vergeten’ passages en dilemma’s. Ik wil het ontdoen van zijn religieuze karakter en de heiligheid, en juist op zoek gaan naar de puur menselijke kant ervan. Er zit zó veel in.
Om te beginnen gaat het over een mensenleven (…). En dan het aspect van de vriendschap tussen Jezus en zijn vertrouwelingen. En het verraden van die vriendschap. Maar ook de behoefte aan zingeving van de mens. Wat drijft al die volgelingen? In hoeverre worden zij beheerst door kuddegedrag, of zelfs massahysterie? De behoefte aan een held. En de ophemeling van die held (…).

Dan is er het subversieve element in het verhaal. Het verzet, de opstand, het fanatisme, de woede. Het aanvallen van de macht. Zonder geweld, wat die beweging moeilijk grijpbaar maakt. En natuurlijk het dilemma van de overheid. Hoe groot laten we de populariteit van zijn beweging worden? Wat is wijsheid? Dit verhaal bestaat eigenlijk uit een oneindige reeks algemeen menselijke thema’s en motieven. Om dat allemaal de revue te laten passeren, afgezet tegen kleinmenselijke verhoudingen en gebeurtenissen zodat het theater wordt, dat is de grote uitdaging.’

Foto: Leo van Velzen

Lees ook:Laatste regie van Aus Greidanus
Lees ook:Arie de Mol volgt Aus Greidanus sr. op
Lees ook:Aus Geidanus neemt afscheid van De Appel
Lees ook:De Appel krijgt OIKOS Publieksprijs
Lees ook:De appel bouwt op

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>