De ware tranen uitgewerkt

Het was een aangrijpend interview bij Pauw en Witteman. Het publiek in de grote zaal van het Bellevue in Amsterdam slikt collectief een brok weg. De voorstelling Document begint letterlijk en figuurlijk bij die uitzending. De uitzending in 2008 waar Sanne Vogel ten overstaan van alle kijkers in huilen uitbarst als ze het over haar familiegeschiedenis heeft. En dat triggert haar om iets met de verhalen van haar voorouders te willen doen. Wat is er gebeurd en hoe is het gelopen zoals het gelopen is. In een fantastisch decor en met een multifunctioneel, theatraal en sprookjesachtig kostuum, vertelt Sanne hoe de generaties voor haar zich door allerlei ellende heen hebben geworsteld, waarbij de dreiging van borstkanker de zwaarste stempel lijkt te drukken. Of niet?

Een grote boom vol witte, beschreven velletjes. De wand is bezaaid met velletjes en de vloer ook. Na het fragment van de uitzending van Pauw & Witteman komt de wortel van de boom in beweging. Sanne kruipt omhoog uit de blaadjes, waarmee het begrip stamboom ineens tot leven komt. Met milde spot vertelt Sanne hoe het haar verging na de uitzending en via haar vaders levensverhaal nemen we een kijkje in de bloedlijn Vogel. En daar is nogal wat gebeurd. ‘Als je het zou verzinnen, zou het allemaal nogal ver gezocht zijn,’ is de conclusie. En dat is niet eens ver bezijden de waarheid. Een soap is er niets bij. Misbruik, mishandeling, verwaarlozing, (geestes)ziekte en armoede, Sannes voorouders zijn getekend. En Sanne is ook getekend. Maar niet zozeer door hun schokkende trauma´s. Het is de kanker die als een zwaard van damocles boven haar hangt. Een kanker die er voor zorgt dat ze, als ze weet dat ze het gen heeft, geen hypotheek of verzekering meer kan krijgen. Een kanker waar ze aan kan sterven, net als haar oma, tantes en nichten. Maar ook een kanker waardoor ze deel uitmaakt van de familie. Ze hoort erbij als ze het gen heeft.

Document is een pure, autobiografische voorstelling die dicht op de huid van het publiek zit. Met minimale transformaties laat Sanne zien een steengoede actrice te zijn. Toch raakt de voorstelling na de mokerslag van de uitzending minder. Een risico. Het hoogtepunt aan het begin. Er volgen meer hoogtepunten, maar ze benaderen nergens meer de ware tranen, die Sanne zichtbaar probeerde weg te slikken in de uitzending. En dat zegt ook weer genoeg over de behoefte van voyeurisme van het publiek. Desalniettemin is Document een pareltje voor iedereen, die zich bezighoudt met waar hij vandaan komt en wat zijn familiegeschiedenis is. Sanne brengt de hare tot leven.

Lees ook:Actrice Sanne Vogel zoekt familie
Lees ook:Livestream voorafgaand première Lang en Gelukkig
Lees ook:Löw en Tuinman in Het gouden ei
Lees ook:Josine van Dalsum koninklijk onderscheiden
Lees ook:Renée Soutendijk krijgt eierstokkanker

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>