Rubriek: Gezien

Claudine & Claudette maken het gewone leven bijzonder

Aan de overkant van weg bij de Pulchri Studio staan op het grasveldje een vijftigtal stoeltjes klaar. Op vertoon van je kaartje krijg je een koptelefoon en mag je gaan zitten. Het publiek van de locatievoorstelling Claudine & Claudette van Toneelgroep De Appel is voor de voorbijgangers ook een bezienswaardigheid.

Lees verder...

Oerol: Verrassende tocht door Het Klooster van Rieks Swarte

Op de grote vlakte op de Elvisplak staan vlaggen en stokken met daartussen nauwkeurig gespannen linten. De plattegrond die afgebeeld staat op de flyer, is op werkelijke grootte uitgestippeld. Rieks Swarte maakt duidelijk dat HET KLOOSTER om een theatercollege gaat: ‘Voor degenen die denken dat zij naar een voorstelling komen kijken, hebben pech.’

Lees verder...

Oerol: Opening mist wauw-effect

Toneelgroep Oostpool opende Oerol 2014 met Buzz Aldrin, waar ben je gebleven? Regisseur Joeri Vos bewerkte het verhaal van de Noorse schrijver Johan Harstad op een ruime vlakte aan zee in het oostelijke puntje van Terschelling. Een perfecte plek om de bescheidenheid van hoofdpersoon Mattias neer te zetten.

Lees verder...

Holland Festival: The Valley of Astonishment, een sobere tocht door menselijk geest

‘Een man loopt door een lege ruimte terwijl iemand anders naar hem kijkt, meer is niet nodig voor het ontstaan van een toneelhandeling.’ Een van de beroemdste zinnen uit ‘De lege ruimte’, het boek van de bijna negentigjarige theaterveteraan Peter Brook (1925). Oud-directeur van het Parijse theater Bouffes du Nord en regisseur van een omvangrijk

Lees verder...

Dynamisch tijdsbeeld in Amsterdammers

Zwarte bladderende verf op de muren, gebarsten spiegels en felle neonlampen. Een muffe biergeur komt je tegemoet als je de oude danszaal van de marktkantine binnen loopt. Amsterdammers, de nieuwe voorstelling van Orkater, vindt plaats in wat ooit een kantine van de markthallen was, daarna omgevormd werd tot theater en later een discotheek werd. In de

Lees verder...

We zijn klaar voor Ayn Rand

‘Wie heeft The Fountainhead gelezen?’ De helft van de zaal steekt zijn hand omhoog. Presentator van de avond Lex Bohlmeijer is blij verrast. Het boek uit 1943, geschreven door de Russische Ayn Rand was populair in de VS maar bleef lange tijd onbekend in Europa. De bekendheid zal nu gaan groeien want Toneelgroep Amsterdam zet

Lees verder...

De entertainer: intrigerend familiedrama met eentonige dynamiek

De gordijnen gaan open in de oude zaal van de Stadsschouwburg in Amsterdam. Het podium is een grote zwarte kijkdoos, met aan het einde een helder belichte huiskamer uit de jaren 50. In De entertainer, de nieuwste regie van Eric de Vroedt, zien we drie generaties variétéartiesten die allen proberen in het middelpunt te staan. 

Lees verder...

Samurai: verpletterende paniek en wonderschone acteurs

Om 05:00 uur. Dan gaat de wekker. Altijd. Want zo heeft hij de wekker ingesteld toen hij hem kocht. Nooit veranderd. Zelfs de overgang van zomertijd naar wintertijd en andersom heeft hij probleemloos overleefd. Altijd gaat de wekker af om 05:00 uur. Maar vandaag niet. Vandaag heeft hij zich verslapen en dan maakt een verpletterende

Lees verder...

Anne: Gevangen tussen nachtmerrie van oorlog en eeuwige droom van vrede

 “Margot, Margot, wat droomde je?”, fluistert een zachte stem. Het is donker, mistig en er waait een gure wind. “Van sinaasappels, een warm bad, kinderen en…Parijs”.  Het is de stem van Anne, de stem van een kind in de oorlog. De uitzichtloze vlakte verdwijnt en maakt plaats voor een typisch Franse brasserie. Het toneelstuk Anne

Lees verder...

Op de bodem: indrukwekkende rollercoaster

Overdonderende muziek, spraakverwarring en vreemde types vanaf de eerste seconde. Een aantal jonge stelletjes checkt in bij een luxueus all inclusive resort. De hotelmedewerkers zijn overdreven aardig en gedragen zich als voorgeprogrammeerde robots. De koffers van de gasten zijn minder gevuld dan de bagage van hun ziel. De gasten zijn jonge muziektheatertalenten die zich via

Lees verder...

Oresteia: geheel der delen werkt niet

Een chaotisch -rijk gevuld met bizarre attributen- beeld vult het podium van de Stadsschouwburg in Amsterdam. Het is maandagavond 7 april en NNT speelt een extra voorstelling van Oresteia voor een karig gevulde zaal. Oresteia is een Griekse tragedie uit 458 voor Christus die door Gerard-Jan Reijnders in een hysterisch nieuw jasje wordt gestopt.

Lees verder...

De Warme Winkel biedt zijn excuses aan

In de nieuwe voorstelling van de Warme Winkel worden we ontvangen in een kraakpand aan het Spui in Amsterdam. Tegenover het welbekende Vrankrijk staat het zogenaamde Slangenpand. Het publiek wordt verwelkomt in een grote ruimte, waarin twee tafels en een grote koelkast met bier staan. Teksten als “Fuck de Key” vullen de rest van de

Lees verder...

‘Wish you were here’ Biertje?

Op de stoelen van de Grote Zaal van de Amsterdamse Stadsschouwburg liggen als in een vliegtuig witte doekjes voor de hoofden. Zo te zien kunnen we onderuit tijdens de voorstelling Wish you were here, Büchner.

Lees verder...