De Eenzamers het voorbeeld voor theaterland

Het Volle Zalen debat over de crisis in theaterland, vorig jaar in de Balie, inspireerden theatermakers Desiree van Haaren en Danielle Schel. De sfeer was grimmig en er werd alleen met vingers naar elkaar gewezen. Toen besloten beide dames om zelf het heft in handen te nemen en te stoppen met klagen over het verschil tussen commercieel en gesubsidieerd theater. Zelf zorgen dat jij en anderen kunnen spelen. Zo ontstond De Eenzamers. Samenwerken, dat is waar het om gaat.

De jonge theatermakers Danielle Schel (27) en Desiree van Haaren (28) komen tegelijkertijd het café in de Jordaan binnen waar we afgesproken hebben. Eerder doorliepen zij ook bijna hetzelfde pad. Beiden studeerden af aan de Amsterdamse Theater Academie. Beide afstudeervoorstellingen behoorden tot de besten van hun jaar en daarom toerden zij beiden met hun eigen solo door het land. Zo stonden zij op het Café Theater Festival dat weer veel nieuwe kansen bracht. Nu geven zij juist anderen kansen om te spelen.

Magnetisch middelpunt

Desiree vertelt met een glimlach over een droom die zij had over Danielle. “Ik droomde dat ik met Daan samen moest werken”. En zo geschiedde. In maart ontstond het idee van De Eenzamers en nog geen drie maanden later vond de eerste editie plaats. “Ik geloof echt in karma; je moet anderen iets gunnen dan komt er ooit iets terug. Daar gaat het ook echt om bij De Eenzamers” vertelt Danielle. Toen Desiree nog in het Rozentheater werkte en vertelde over hun idee, bood het theater direct vier speelavonden aan. Hoe gaan we dat vullen? was de eerste vraag. “Met z’n tweeën konden we geen zalen vullen dus kwamen we op het idee om anderen erbij te betrekken.” Danielle vult aan: “De Eenzamers is een magnetisch middelpunt voor mensen die doorzetten en speeluren willen maken.” Theatermakers en performers uit verschillende disciplines werken samen en maken kennis met elkaars publiek. De dames die automatisch mijn vragenlijstje afwerken, willen duidelijk vermelden “dat het geen open podium is, maar er altijd kwaliteit te zien is.” De artiesten hebben vaak eerder op festivals gestaan.

Spelen in de foyer

De Eenzamers zijn ook te boeken als huiskamervoorstelling en staan open voor alle locaties. “We speelden eerder in foyers van het Rozentheater en het Compagnietheater”, vertelt Desiree. “De sfeer is los, het publiek is dichtbij en de bar is open. “ Als interviewer die ook graag speelt ben ik benieuwd of ik mij bij De Eenzamers aan kan melden als artiest. Het resultaat is positief: “We scouten mensen op festivals, maar we staan zeker open om uitgenodigd te worden bij uitvoeringen.”

Desiree en Danielle zijn niet alleen theatermakers die een mooi initiatief uitvoeren, ook het zakelijke aspect komt om de hoek kijken. “Dat gaat prima samen”, beamen de dames. “Het is fijn om het samen te doen, omdat het organisatorisch best druk is. Als Desiree bijvoorbeeld een avond speelt, dan doe ik de rest. De verdiensten worden alleen verdeeld onder de spelers.”

“Zonder subsidie hoef je je tenminste niet te verantwoorden”

Het debat in de Balie inspireerden Desiree en Danielle om De Eenzamers op te richten maar hoe denken zij over de toekomst van het theater? Danielle: “Er komen door dit huidige klimaat meer rauwere, experimentele tussenvormen. Meer eigenzinnig theater. Juist omdat je niet altijd meer subsidie krijgt, moet je creatiever nadenken over de PR, de kaartprijs, het publiek en de zaal. Aan de andere kant denkt Desiree dat geen subsidie krijgen je meer vrijheid geeft omdat je je tegenover niemand hoeft te verantwoorden.

Of zij hun eigen toekomst met De Eenzamers ook zo rooskleurig zien? Desiree: “Dit is het concept en dat werkt.” “Ik sta overal voor open”, sluit Danielle aan. “Soms laten we het even los, maar we hebben wel veel contacten lopen. Nu zijn we bijvoorbeeld in gesprek met zomerfestivals. Het is een losstaand evenement dat terugkeert, maar we weten nooit wanneer.” Deze zomer verwachten de dames een volgende editie. “Oh daar moet ik je zo nog even over spreken.” Als ik mijn notities opberg, praten zij door over hun mooie plannen. Wat mij eerder verteld werd, zie ik nu gebeuren: zij zijn pioniers binnen de theaterwereld die de handen ineenslaan. Zoals Danielle zei: “Wie goed doet, goed ontmoet. Als iedereen zo zou doen, zouden er meer mensen op geschikte plekken zitten.”

Meer informatie over De Eenzamers vind je hier.

Tekst: Inge Schouten

Lees ook:Drie solo’s in één kaartje bij De Eenzamers
Lees ook:Na De Eenzamers het land door
Lees ook:De maagden doen het opnieuw!
Lees ook:Theatercompagnie haalt gelijk in subsidiezaak
Lees ook:Nieuwe Open B.A.C. in Amsterdam

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>