Een Ideale Vrouw: Een Verrukkelijke les in Perfectie

Langzaam stroomt heel bekend Nederland het nog kersverse theater binnen. Er hangt een ontspannen sfeer en dat is misschien ook niet zo verwonderlijk aangezien al bij de gedachte aan een komedie met Tjitske Reidinga in de hoofdrol spontaan een glimlach op ieders gezicht verschijnt. Met een cast van enkel topacteurs zijn de verwachtingen van de nieuwe toneelvoorstelling in het DeLaMar Theater  hoog gespannen. Tjitske Reidinga dient voor deze zomer als boegbeeld van het theater en met de glansrol van Constance in Een Ideale Vrouw weet zij deze taak zonder twijfel met verve te vervullen.

Wanneer Peter Bolhuis, bij uitstek de meest geschikte acteur om de rol van butler op zich te nemen, op het toneel verschijnt is de toon voor de avond gezet. Al met een kleine handeling en een veelbetekende blik weet hij het publiek voor zich te winnen. Dan pas wordt het doek geopend en brengt het decor, dat in veel detail is uitgewerkt, de toeschouwer even terug naar het einde van de jaren vijftig. Alleen al de mooie jurkjes waarin de actrices het podium betreden, wijst het publiek op het verleidelijke effect van het bestaande beeld van de ideale vrouw uit die tijd. Wat verstaan wij echter tegenwoordig onder perfectie? Zonder iemand de les te lezen maakt het toneelstuk ons op een ingenieuze wijze bewust van de manier waarop wij doorgaans kijken naar de rol van de vrouw in de maatschappij.

Onovertroffen humor

Met het uitkomen van de geheime verhouding van de man van Constance met haar beste vriendin lijkt in eerste instantie haar zo mooi gepolijste leventje in te storten. Gespannen wacht iedereen de geschokte en mogelijk dramatische reactie af, maar wanneer deze uitblijft wordt duidelijk dat we hier niet te maken hebben met een vrouw die haar leven lijdelijk laat bepalen door de man. Hoewel haar omgeving zich maar met moeite staande weet te houden lijkt Constance zich heel goed te handhaven in deze vrij benarde situatie. Op een bijzonder eigenzinnige manier weet zij iedereen om haar vinger te winden. Niet alleen de andere personages maar ook het publiek wordt steeds weer door haar buitengewoon kalme en bijna cynische manier van reageren in verwarring gebracht. Vol passie speelt zij met de bestaande normen en waarden die wij doorgaans koppelen aan de verhouding tussen man en vrouw. Het hilarische commentaar daarbij van haar moeder, een rol die geweldig wordt gespeeld door Ria Eimers, geeft een goed beeld van de manier waarop de traditionele machtsverhoudingen binnen een relatie kunnen werken. De mannen in het leven van Constance, haar echtenoot, de statige John Middleton, gespeeld door Peter Blok en haar mogelijke minnaar, de stuntelige Bernard Kersal, een rol vertolkt door Porgy Franssen, delven stuk voor stuk het onderspit doordat zij hen steeds weer weet te confronteren met het bizarre gedrag dat zij in het bijzijn van vrouwen vertonen. De onovertroffen humoristische manier waarop Tjitske Reidinga in de rol kruipt van Constance geeft de toeschouwer een verfrissende kijk op bestaande conventies met betrekking tot liefde en vriendschap.

Aan het einde van het stuk hoor ik om mij heen enkel nog gelach en instemmend geroezemoes. Of er ook een discussie zal ontstaan over de invulling die wordt gegeven aan het beeld van de ideale vrouw betwijfel ik, maar de voorstelling heeft het publiek wel degelijk mede door haar maatschappelijke betrokkenheid in vervoering weten te brengen.

Tekst: Emma Diest

Gezien: Première 16 juni, De La Mar Theater, Amsterdam

Foto: Leo van Velzen

Meer informatie vind je hier.

Lees ook:Een ideale vrouw verlengd
Lees ook:Een ideale vrouw opnieuw verlengd
Lees ook:Musters nieuwe man in Gooische Vrouwen
Lees ook:Tjitske Reidinga genomineerd
Lees ook:De ideale vrouw

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>