Masterclass regisseur Theu Boermans is les in leven

Hoe vaak krijg je de kans om een regisseur van een toonaangevend toneelgezelschap from scratch met zijn acteurs bezig te zien? Veel te weinig, vinden wij van Toneel.blog. Elke theaterliefhebber zou het intensieve en langdurige proces van theatermaken, analyses en tekst ontleden een keer van dichtbij moeten meemaken. Dan wordt de waardering voor hen die op dat podium staan alleen nog maar groter. Het Nationale Toneel heeft het door! Artistiek leider Theu Boermans is vers, hij vervangt Johan Doesburg vanaf dit seizoen, en wil zijn publiek leren kennen. Maar het publiek moet hem ook in de armen sluiten en hoe kun je dat beter voor elkaar krijgen dan de meester gewoon aan het werk zien. In de grote zaal van de Koninklijke Schouwburg verzamelen zich ongeveer 75 toneelliefhebbers. Op het toneel zitten Boermans en acteurs Jeroen Spitzenberger en Aniek Pheifer. Bij binnenkomst ontvangen we een scène van Tjechovs Een Meeuw op papier. Laat de masterclass beginnen!

‘Wij gaan u vandaag laten zien hoe een scène vanaf papier eigenlijk zijn vorm krijgt,’ begint Boermans de middag. Hij vervolgt met een aansprekende uitleg over Een Meeuw, zodat de aanwezigen een idee hebben waar de scène vandaan komt. ‘We beginnen met een lezing en tekstanalyse en komen uiteindelijk aan bij de mise-en-scène,’ belooft hij. Dan begint Jeroen Spitzenberger te lezen en de ogen van de aanwezigen dwalen naar de tekst in hun hand. Jammer, want de manier waarop Spitzenberger voor het eerst met deze tekst aan de slag gaat, is al heel intrigerend. Rustig en toch energiek, zijn lichaam volgt de lijnen van de regie-aanwijzingen in het script nu al. Aniek Pheifer is anders in haar lezing. Zij is als een blanco blad en laat zich gedurende de masterclass door Boermans verder inkleuren. Fascinerend.

Boermans haalt Ton Lutz aan: ‘Toneelspelen is denken! Bewustzijn van het leven, niet vooruit rennen, maar je altijd realiseren waar je in staat. Dat is niet altijd even leuk, maar maakt het wel interessanter.’ De filosofische uitspraken komen binnen. Boermans heeft het over het theater, maar de metafoor met het leven, zoals Tjechov ook in zijn stuk gebruikt, is treffend. Het publiek proeft zijn woorden en knikt. Vervolgens keren we vliegensvlug terug naar het moment op het podium. Spitzenberger is eager en speelt zijn rol te fel, volgens Theu. ‘Niet te veel naar buiten, want als je je crisis naar buiten brengt, ben je hem kwijt en valt er niets meer te spelen.’ De spelers transformeren, passen zich aan, vouwen zich om de aanwijzingen van de regisseur heen. ‘Het zit hem in de grijstinten,’ geeft Boermans weer als een prachtige oneliner.

Opvallend is de manier waarop de redelijk platte tekst laag voor laag wordt aangekleed. Boermans maakt zeer inzichtelijk hoe belangrijk de conflicten zijn op het toneel. ‘Het is een groot feest van misverstanden,’ lacht hij. Dan is de tijd bijna voorbij en raast hij met Aniek en Jeroen door het einde van de scène. Ademloos hebben de aanwezigen twee uur lang meegeleefd, meegedacht en meegewerkt. De acteurs gaan zo nog vele dagen door, er wordt geschaafd, geschrapt, gewijzigd. Net zo lang tot de visie van de regisseur tot uiting komt in het eindresultaat. Boermans kleurt in als een schilder. Het lege doek krijgt langzaam zijn betekenis. Geweldig om mee te maken.

Meer informatie: www.nationaletoneel.nl

Lees ook:Jeroen Spitzenberger wint Guido de Moorprijs
Lees ook:Theu Boermans directeur Nationale Toneel
Lees ook:Theu Boermans krijgt Sjerp van Oranje
Lees ook:Meerdere acteurs naar München
Lees ook:Jeroen Spitzenberger speelt hoofdrol in Het Stenen Bruidsbed

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>