Gezien: Medea door het Nationale Toneel

De tekst van Medea is van de hand van Euripides en is maar liefst vijfentwintighonderd jaar oud. Toch weet deze oude Griek altijd weer te verbazen met de gruweldaden van de oosterse prinses Medea. Zij is uit eigen land gevlucht om haar geliefde Jason te helpen en heeft daarbij haar broer gedood. Ze kan niet terug en ze zoekt samen met Jason elders het geluk. Ze krijgen twee zoons en  alles lijkt goed te gaan tot Jason haar verlaat om de dochter van de koning te trouwen. Als wraak begaat Medea de ergste daad die een moeder kan begaan. Het Nationale Toneel heeft dit seizoen een tournee van de voorstelling Medea, met in de hoofdrollen Ariane Schluter en Peter Blok. Ludy Graffelman bekeek de voorstelling in de Stadschouwburg Amsterdam.

Ariane Schluter,  die de rol van Medea vertolkt, weet waar ze mee bezig is. Haar fysieke acteren is net zo goed als haar vocale acteren en daarmee staat er een zeer geloofwaardige Medea in een prachtig kostuum op het toneel. Helaas is daar het beste over de cast van de voorstelling al gezegd, want hoewel Peter Blok een goed acteur is, werkt hij niet goed als Jason. Hij speelt zijn rol geloofwaardig, maar de haat die veel mensen tegen het personage ontwikkelen, ontstaat niet bij de vertolking van Peter Blok. Daarnaast kloppen sommige scènes slecht in verhouding met de tekst. Op het moment dat Jason erachter komt dat zijn kinderen dood zijn lijkt het hem in eerste instantie bijna koud te laten. De slotscène wijkt daardoor erstig af van wat de tekst van Euripides doet denken.

Naast de grote hoofdrollen speelt het koor ook een belangrijke rol in Medea. Het koor wordt gespeeld door drie vrouwen die teksten afwisselen, delen of samen opzeggen en dit werkt goed voor de  sfeer van het stuk. Dit steekt wel enorm af bij het spel van van Jason en Medea. Het koor komt namelijk erg klassiek over en de rest van de voorstelling is juist gevuld met vrij modern spel. Het mooiste moment van de voorstelling zit toch aan het einde: we zien hoe Medea zowel letterlijk als figuurlijk boven Jason staat, verlost van alle zorgen. Ondertussen staat Jason laag en rouwt hij om zijn dode zoons, die hij beter niet had kunnen verwekken.

Wat er bij Medea direct uitspringt is het decor: dat bestaat namelijk uit een verhoging en een spiegelwand, allemaal technisch gestuurd, waardoor er vele openingen, deuren en gaten verschijnen in de grond en de wand. De spiegelwand versterkt de techniek en belichting. Alles op het toneel wordt weerspiegeld en is vanuit een andere hoek te zien. Hierdoor kun je de acteurs van boven zien en is de video die op de vloer geprojecteerd wordt ook zichtbaar voor het publiek in de zaal. De verdere belichting is niet heel ingewikkeld, maar sluit goed aan bij de voorstelling en versterkt de gevoelens bij elke scène. Ook de werking van het geluid is indrukwekkend. Onder meerdere scènes klinkt onheilspellende muziek  die een heuse mineurstemming opwekt. Dit sluit goed aan bij de tekst, staat hard genoeg om de sfeer mee te krijgen en zacht genoeg om overstemd te worden door de acteurs.

Alle ingrediënten voor een geweldig toneelstuk zijn aanwezig: prachtdecor, goede techniek, mooi vormgegeven en goede acteurs. Toch is het ergens misgelopen met Medea en is het resultaat niet optimaal. Bezienswaardig? Ja, dat wel. Spectaculair? Nee, absoluut niet.

Gezien op 9 januari in stadsschouwburg Amsterdam.
Medea gedurende januari nog op tournee door Nederland. Wees Voor meer informatie en speeldata, zie
www.nationaletoneel.nl

Tekst: Ludy Graffelman – Foto’s: Leo van Velzen

Lees ook:Onvoorwaardelijke Liefde; Onvoorwaardelijke Haat
Lees ook:Medea in het museum
Lees ook:Peter Blok vervangt Kees Hulst in De Ingebeelde Zieke
Lees ook:Acteurs ontsnappen tijdens voorstelling
Lees ook:Mijn moeder Medea is tenslotte mijn moeder…

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>