Zure Room en Orkater

Het waait op het terras voor Theater Bellevue. Het is er nog rustig. Over een paar uur speelt Zure Room de eerste volwaardige voorstelling Slagboomt in dezelfde zaal als waar zij gisteren in première gingen. Collin van den Broek zit buiten, in de wind, en vertelt.

“Ik ben heel blij met de première, maar ik heb wel het gevoel dat de voorstelling nog zal gaan groeien. De kwaliteit zal vanaf nu alleen maar toenemen.” De fysieke theatergroep Zure Room bestaat uit Robin Berkelmans, Natalie Heevel en Collin van den Broek. Eerder maakten zij de korte voorstellingen Dikke Witte en Ai Jij Ei.  Onder Orkater / De Nieuwkomers komen zij met een voorstelling over vier mensen voor een brug. Een openstaande brug, met de slagboom naar beneden. “Wat je ziet zijn vier personen die in die situatie noodgedwongen aan elkaar overgeleverd zijn. Je ziet de buitenkant, maar wij vertonen de binnenkant. Soms kom je ergens binnen en vraag je je af waar die mensen aan denken, waarom ze doen wat ze doen of niet doen wat ze niet doen. Wat er in al die mensen omgaat. Dát laten we zien. Qua stijl is het heel verassend. Dans, tekst en mime, het schiet alle kanten op, maar wel gerechtvaardigd.”

Fantasierijk
Collin van den Broek studeerde aan de Mimeopleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij danste en speelde onder ander bij Theatergroep DOX, Merkx&dansers, Het Lab en BonteHond. “Deze voorstelling hebben we vooral op de vloer uitgezocht. Het idee van mensen voor een brug was het uitgangspunt. De inspiratie halen wij van de straat. Van de mensen die zich op deze wereld begeven. Het kleine en alledaagse is interessant. Wachten de mensen voor een brug lijken in een soort oerstand te geraken. Banale impulsen als liefde, angst en haat houden ze binnen. Alleen met hun lichaam zeggen ze iets. En de taal van het lichaam zegt veel, terwijl je eigenlijk gewoon je bek houdt. Frustratie kan je zelfs zien aan hoe iemand zijn pink beweegt. Voor de brug lijkt er weinig te gebeuren, maar tegelijkertijd gebeurt er heel veel. Het minimalisme is ons uitgangspunt, dat gedrag rukken we totaal uit zijn verband. En daar gaan we met onze behoorlijk fantasierijke manier mee aan de slag.”

De brugwachter zorgt voor muziek. Live muziek. “Orkater is een muziekgezelschap. Wij wilden de uitdaging aan om ook die kant te onderzoeken en met livemuziek te werken. Ik vind het helemaal fantastisch! Het is heel spannend. Het past goed, dit geeft een extra dimensie. De muzikant is veelzijdig en kan meegaan in alle debiele kanten die wij opschieten.

In 2006 is Orkater gestart met De Nieuwkomers. Zij geven jonge, professionele theatermakers de kans en gelegenheid hun eigen muziektheatervoorstelling te maken. “Orkater zorgt voor alle omstandigheden die nodig zijn om een voorstelling te maken: repetitiestudio, publiciteit, zij verzorgen de tour. Je krijgt een aantal begeleiders. Het overgrote deel ondersteunt in praktisch opzicht, maar af en toe ook op het gebied van de inhoud. Dan plempen zij hun ervaring erin. Het zijn absoluut geen mietjes. Ze zeggen waar het op staat, wat ze vinden werken, wat niet. Daar zijn ze goudeerlijk in. Wat soms heftig is, maar ook heel goed. Het is letterlijk een frisse wind, die zij er bewust doorheen laten waaien en ze geven hun ervaring door aan jonge makers.” De eindregie is in handen van Annelies van Wieringen. “Dit was voor ons een zoektocht. Hoe maken we voor het eerst van ons leven een volwaardige voorstelling? Omdat wij allemaal makers zijn met veel ideeën en zelf midden in de voorstelling staan, is het moeilijk om te zien hoe het overkomt. Misschien willen we bij een volgende productie zelfs vanaf het begin een regisseur erbij.”

Humor
“Wij brengen de dingen vaak met humor. Dat is niet alleen lachen, lachen, lachen. Maar dat kan ook een ontroerend zijn. Humor is een heel sterk middel, maar we hebben geen moraal in de voorstelling gestopt. Je kan nu eens in alle open- en eerlijkheid naar die mensen kijken. Mensen zijn nu eenmaal vrij onbegrijpelijk. Als er een missie achter Slagboomt zou zitten, dan is het om het publiek te laten ervaren hoe je naar elkaar kijkt. Zowel de handigheid als de onhandigheid, als het mooie en het lelijke hebben evenveel bestaansrecht.”

Het mag dan lente zijn. De wind is guur. Collin staat op en gaat naar binnen. Nog even en dan druppelt het publiek binnen en is het tijd om te spelen.

 

Tekst: Maaike Neven

Lees ook:Op valentijnsdag naar bed met Orkater
Lees ook:Even babbelen met: Natalie Heevel
Lees ook:Adopteer een theatermaker
Lees ook:Afscheidsvoorstelling Scholten van Aschat uitverkocht
Lees ook:Gijs Scholten van Aschat neemt afscheid

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>