Gesprek: Ariane Schluter als Medea

Op zaterdag 15 november ging de klassieker Medea, in regie van Johan Doesburg, in première. Ariane Schluter speelt de titelrol en Daphne Richter sprak met haar. De Medea van Kitty Courbois, in de regie van Gerardjan Rijnders is Schluter het meest bij gebleven.  ’Ik zie haar nog zo staan, met betraande ogen en op blote voeten…’ Maar wat betekent het voor Ariane om nu zelf één van de meest fatale vrouwen uit de mythologie te spelen? 

 Wat vind je bijzonder aan deze tragedie?
‘Mythen appelleren aan onderbuikgevoelens, aan angsten en aan wat het is om mens te zijn in al zijn extremen. We willen dat het liefst maar inkaderen, psychologiseren, behapbaar en beschaafd maken. Medea rammelt en rukt daar heel erg aan. Het verontrust en herinnert aan de krachten om ons heen die zoveel groter zijn dan wij. Daar kan je je tegen verzetten of tegen wapenen, een laagje beschaving overheendoen, maar het steekt overal doorheen.

Deze vrouw is voor Jason, de liefde van haar leven, uit het Kaukaskische gebergte naar Griekenland gekomen. Voor hem heeft ze haar broer vermoord en haar land achtergelaten. Dan wordt ze verlaten voor een jongere vrouw. Uit wraakzucht vermoordt ze hun twee kinderen.

Het is een noodlottige mythe, één die je bijna niet kunt verdragen. Het draait niet om de anekdote van een vrouw die haar kinderen ombrengt. Er zijn zoveel schakels, het stapelt zich op. Wat ik er ongelooflijk mooi aan vind, is die nootlottige geladenheid. We gaan werken met de tekst van Gerard Koolschijn, een hele goede vertaling. Heel direct en persoonlijk.

Hoe kijk je aan tegen het spelen van deze rol?
Het is mijn eerste Griek. Het stuk vind ik geweldig, maar het spelen van Medea, daar zag ik eerlijk gezegd wel tegenop. Ergens stootte het me af. Het is heerlijk om een slechterik te spelen, niets zo saai als een held zonder tegenslag. Maar Medea appelleert aan iets dat niet invoelbaar is. Aan iets dat ik me niet kan indenken, een hele diepe angst. Het is zo radicaal wat ze doet… Toen ik Phèdre speelde, had ik houvast aan de classisistische taal. Hier gaat het om de emotie achter de rol, over dat wat er niet gezegd wordt. Over het moment waarop het zwijgen alles overneemt.

Tot die fatale daad kan ik in alles met Medea meegaan. Ze heeft alles in de steek gelaten voor die ene man en kan niet eens meer naar huis. Ik kan me ook voorstellen dat je wenste dat je man door net zo’n hel en diepe pijn gaat als jijzelf, wanneer je wordt ingeruild voor een jong meisje. Maar dat het tot zo’n daad komt, dat is zo radicaal, bijna fundamentalistisch… die daad is de grote hobbel van deze rol. Het is de vernietiging waar je niet omheen kunt.

Zag je er tegenop om dat elke avond mee te maken?
Nee, de hobbels neem je al in de repetitieperiode, waarin je je verhoudt tot het stuk en de rol. toen ik Blasted speelde van Sarah Kane was dat bijvoorbeeld heel zwaar, door het zwarte zelfbeeld. Mijn dochter was toen nog heel klein en het was alsof het stuk het leven zelf werd. Ik had helemaal geen afstand meer en dat was niet te doen. Maar als de vorm eenmaal gevonden is, is de hobbel genomen. Met een psychologische benadering alleen zal ik er in ieder geval niet komen. Het gaat ook niet om identificatie met de emotionele Medea, het is geen ’kitchen sink’drama. Je kunt op zoek gaan naar het rationele achter haar daad en het emotionele van die van Jason. Dat is ook wat de regisseur wilde uitzoeken.

Vind je Medea een slechte vrouw?
Als je Medea op een psychologische manier benadert en je met haar probeert te identificeren, dan is ze een slechte vrouw. Maar de daad die ze pleegt is de uiterste consequentie van haar handelen. Het is een tragische daad.
 

Medea is tot en met 24 januari in theaters in heel Nederland te zien. Meer informatie vindt u op www.nationaletoneel.nl.

Foto:  Leo van Velzen

Lees ook:Medea in het museum
Lees ook:Onvoorwaardelijke Liefde; Onvoorwaardelijke Haat
Lees ook:Ariane Schluter vertelt over Medea…
Lees ook:Acteurs ontsnappen tijdens voorstelling
Lees ook:Gezien: Medea door het Nationale Toneel

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>