Oerol met 130.000 kaartjes grootste kunstenpodium

De 32e editie van Oerol is goed afgesloten. Artiesten, publiek en medewerkers trotseerden het laatste weekend de weerselementen. Slechts vijf van de in totaal zestig gezelschappen moesten een beperkt aantal voorstellingen eerder afbreken. Het festival gaf aanleiding tot gespreksstof en discussie door de controverse die de geëngageerde makers in hun voorstellingen brachten. 

Onder andere ‘Dantons dood’ van de jonge regisseur Joost van Hezik/Toneelschuur Producties maakte de tongen los. De onlangs gerestaureerde kerk onderging een metamorfose tot revolutiebolwerken stelde het publiek letterlijk voor een keuze: kies je ervoor te handelen, en ga je naar buiten de barricades op? Of kies je voor berusting en daarmee als slot voor een klassieke sterfscène? ‘Spectaculaire voorstelling’ van Toneelgroep Oostpool gaf de hoofdrol aan de reactie en de houding van het publiek. De monotone meditatieve enscenering van de op- en afbouw van een tribune ten overstaande van publiek leidde zowel tot grootse irritatie en weglopers als tot verwondering, hilariteit en ontroering. De on-Nederlandse performance- en dakpannenvoorstelling ‘Cooperatzìa – Le Village’ van het Franse Le Collectief G. Bistaki, die vooral het Terschellinger duinlandschap belichtte, bleek the hottest ticket van het festival.

Met ruim 26 premières is de springplankfunctie van Oerol benut; makers konden hun nieuwe werk tonen aan een groot publiek, waaronder vele programmeurs uit het buitenland. Naast gratis activiteiten is het tiendaagse festival met 130.000 verkochte kaarten en entreebandjes voor het 10 dagen durende festival, het grootste kunstenpodium van Nederland geworden.

In 2014 volgt hoofdstuk 2 van het meerjarige thema Sense of Place, waarin het landschap de hoofdrol speelt. In het voorafgaande seminar en tijdens het festival zelf zijn afspraken gemaakt voor toekomstige projecten. Direct resultaat uit het seminar is een meerjarige samenwerking met social designer en innovator Daan Roosegaarde. Het succes van ‘Huize Zanders’, een project van Rijkswaterstaat binnen het expeditieprogramma dat de discussie zoekt over mogelijke vormen van strandbebouwing met zand, was een sprekend voorbeeld van de culturele natuurontwikkeling die Oerol voorstaat: een ontmoeting tussen kunst, wetenschap en landschapsontwikkeling in het waddengebied.

Bron: Oerol

Toneel.blog bezocht onder andere Spectaculaire Voorstelling van Oostpool op Oerol. Lees hier de recensie. 

Lees ook:Meer bezoekers op Oerol
Lees ook:30 premières voor Oerol
Lees ook:Groots is het ontregelende Spectaculaire Voorstelling
Lees ook:Oerol krijgt nieuwe directeur
Lees ook:Thema Oerol 2011 is ‘geluid’

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>