Nominaties beste marketingcampagne theater bekend

De nominaties voor de Gouden Struis 2013, de prijs voor de beste marketingcampagne in de podiumkunsten, zijn bekendgemaakt. De vakjury koos Bos Theaterproducties voor de campagne rondom Hema de musicalOrkater voor Breaking the news en het Zaantheater in Zaandam voor de campagne rondom de Seniorenserie. De prijs wordt op 27 mei uitgereikt tijdens het Congres Podiumkunsten, nadat de genomineerden daar ter plekke hun case aan de jury hebben gepresenteerd.

Met de uitreiking van de Gouden Struis hoopt initiator Promotie Podiumkunsten de kwaliteit van marketingacties te verbeteren en de uitwisseling van ideeën op marketinggebied te vergroten. De prijs wordt sinds 2004 jaarlijks uitgereikt en bestaat uit een wisseltrofee en een prijzenpakket met daarin verschillende marketinggerichte diensten met een totale waarde van vijftienduizend euro.

Juryvoorzitter Stephan Fellinger (internetondernemer en medeoprichter Stichting Spinawards) ziet een stijging in het niveau van de marketingcampagnes in de podiumkunsten. Het opbouwen van relaties met doelgroepen wordt steeds belangrijker voor de branche. Ook ziet hij dat marketing steeds meer wordt ingezet om de dienstverlening naar bezoekers te verbeteren.

De jury heeft de campagne voor Hema de musical genomineerd vanwege de minder gebruikelijke samenwerking met een commerciële partij. Bos Theaterproducties heeft behalve met acteurs ook gewerkt met medewerkers van de lokale Hema’s. De jury vindt deze case prikkelend voor anderen in de branche.

Orkater maakte voor de muziektheatervoorstelling Breaking the news gebruik van een transmediale campagne die het thema van de voorstelling, mediamanipulatie, online voortzette. De jury koos voor deze nominatie vanwege de andere manier van verhalen vertellen die behalve in de voorstelling ook in de campagne werd doorgetrokken.

Het Zaantheater heeft een groep senioren uit de regio betrokken bij de programmering en promotie van de Seniorenserie, voorstellingen op doordeweekse middagen speciaal gericht op senioren. Volgens de jury heeft het Zaantheater goed gekeken naar de drempels voor theaterbezoek bij een specifieke doelgroep en met de campagne een behoefte vervuld.

De jury bestaat dit jaar behalve uit juryvoorzitter Fellinger uit Anita Mooiweer (Online publisher special interest & parenting bij Sanoma Media), Tom De Bruyne (partner Sue Amsterdam), Dorien van Londen (senior auteursmanager Veen Bosch & Keuning Uitgeversgroep B.V.) en Joost Schrage (eigenaar Merken & Werken en Twitterkliniek).

Bron: Theaterkrant

Foto: Deen van Meer

Lees ook:Jeugdtheaterdagen stopt als collectieve campagne
Lees ook:Orkater’s Breaking the news heeft beste campagne
Lees ook:Een Odyssee winnaar Zilveren Krekel
Lees ook:Van Warmerdam krijgt Johannes Vermeer Prijs
Lees ook:Schouwburg Amphion Theater van het Jaar

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>