Bergmans ‘Ontrouw’ opent DeLaMar

De kleine zaal van het nieuwe DeLaMar Theater wordt 28 november 2010 geopend met de wereldpremière van het toneelstuk Ontrouw. De toneelbewerking van de film Faithless van Ingmar Bergman en Liv Ullmann wordt gespeeld door Linda van Dyck, Tom Jansen en Marc Klein Essink. De regie is in handen van Peter de Baan.  Ruim tien jaar geleden kreeg Hummelinck Stuurman Theaterbureau als eerste theaterproducent ter wereld van Ingmar Bergman de toestemming om Scènes uit een Huwelijk op de planken te brengen. Het werd de start van een indrukwekkende reeks boek- en filmbewerkingen, waaronder Bergman’s Herfstsonate (winnaar Toneel Publieksprijs 2006), eveneens met Linda van Dyck. Ontrouw is de eerste toneelbewerking van Faithless. Bergman beschreef zelf het deels autobiografische script als ‘een thriller vol passie’.

Een actrice en dirigent zijn gelukkig getrouwd en hebben samen een dochter. Desondanks ontstaat een relatie tussen de vrouw en hun huisvriend, een theaterregisseur. Wat begint als een lichtvoetige daad, ontaardt in een opeenstapeling van verwoesting. De liefde en vriendschap tussen de drie mensen wordt aan flarden gereten, waarna het lot toeslaat. Een vertelling vol frustratie, liefde, woede en tragiek.

Foto: Piek

Lees ook:Linda van Dyck balanceert tussen twee liefdes
Lees ook:Linda van Dyck uit voorstelling door burn-out
Lees ook:DeLaMar verkoopt al 110.000 kaarten
Lees ook:Scènes uit een huwelijk: intieme theaterervaring
Lees ook:Oog om Oog genomineerd

1 Reacties // Reageer

One thought on “Bergmans ‘Ontrouw’ opent DeLaMar

  1. Maarten van Denderen

    Gisteravond ‘Ontrouw’ gezien in Hardenbergs theater De Voorveghter, maar ik heb de voorstelling niet ‘beleefd’ helaas.
    Ondanks heel goede spelers kwam er geen gram emotie bij mij binnen.
    Het bleef koel en zakelijk.
    Was het de behoefte van de regie om, te geforceerd, een te hoog intellectueel gehalte in te brengen? Liever dan het zuiver ‘menselijke’?
    Ik heb de voorstelling als erg klinisch ervaren en heb evenmin iets gemerkt van enige beroering in de zaal om mij heen.
    Een beetje schreeuwen later in de voorstelling hielp niet meer en kwam zelfs onecht over.
    Dat was wel heel anders bij het toneelstuk ‘De goede dood’, een tijd geleden, waarin de zaal en ik volledig werden meegetrokken en de emoties bij heel veel mensen vol naar binnen kwamen.
    Daar sprak men na afloop over de inhoud van het stuk.
    Hier hoorde ik slechts als commentaren dat men “zo goed gespeeld had”; geen woord over de inhoud.
    Jammer maar deze voorstelling heeft mij niet kunnen overtuigen.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>