Rubriek: Gezien

Parade: Charisma George en Eran houdt voorstelling staande

We maken in deze voorstelling kennis met twee rasperformers: George en Eran. Direct word je meegetrokken in het enthousiasme van deze twee vrienden, de Jood en de Arabier. Zoals de titel al doet vermoeden, George en Eran lossen de wereldvrede op deel II, is deze voorstelling het vervolg op hun Parade-hit van vorig jaar. Waar

Lees verder...

Parade: Jesus don’t brag

Het publiek wordt verwelkomt door een enthousiaste, maar vooral gladde Judas. “Hi, i’m Judas, who you doing? Come on in, make yourself at home.” Het gelikte Amerikaanse accent past perfect bij zijn speelstijl. Hij is aanwezig, populair en grapt met het publiek. Een perfecte opening, bij een minstens zo fijne titel. Jesus is my homeboy is

Lees verder...

Parade: The power of sex (by Blush)

Op de Parade in Amsterdam liet ik mij verleiden door een trio van mooie mannen met een danslichaam om U tegen te zeggen. In een oogopslag: seks, porno en homoseksualiteit. Dat stralen ze uit. Maar daarmee viel ik ook meteen door de mand.

Lees verder...

Colometa laat niet meer los

Rosmarie Blaauboer speelt Colometa, een prachtige monoloog gebaseerd op de veelgeprezen roman La Plaça del Diamant van de Catalaanse schrijfster Mercè Rodoreda. Colometa vertelt het leven van Natalia, een eenvoudig meisje uit Barcelona. Tegen de achtergrond van de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939) groeit zij van jong volwassene uit tot een volwassen vrouw. Een ontroerend en aangrijpend verhaal

Lees verder...

Topcast kan Bedscènes niet redden

In het De La Mar Theater stroom ik tussen de olijke dames de zaal binnen: het is ladies night. Iedereen heeft er duidelijk zin in en ook ik ga mee in dit enthousiasme. Maar misplaatst voel ik me wel. Dat dit gevoel aan het eind van de voorstelling niet minder geworden is, kan ik niet

Lees verder...

Parade: Dette Glashouwer over de illusie van geld

Dette Glashouwer begint haar een nieuwe stand-up economy To Sardinia with love (and money en Dette) met een filmpje over Sardex. Een ‘ruilmiddel’ in Sardinie. Een middel dat stimuleert en niet blokkeert zoals geld dat doet. Hoe het precies werkt kom je niet te weten. Ook niet als je later thuis Sardex googlet. Ja, het

Lees verder...

Holland Festival: Schitterende eenheid in War Horse

In de Eerste Wereldoorlog zijn er, naast 10 miljoen mensen, ook 8 miljoen paarden gestorven. War Horse vertelt het verhaal van een paard en belicht verschillende kanten van deze oorlog. Van het verlangen naar vrede en de hoop op verzoening. De boerenzoon Albert en het paard Joey sluiten een innige vriendschap die alles zal overwinnen.

Lees verder...

Holland Festival: Thyestes, hedendaags kotsen!

De grote zaal van Theater Bellevue is afgeladen. In het midden een wit toneelraam in fel TL. Aan weerszijden het publiek dat ook wordt beschenen. Geen kans om je te verstoppen, gelaat en eerste reacties zijn direct zichtbaar door het verlichte toneelbeeld.

Lees verder...

Oerol: Genoeg prikkels in T.I.C.S.

Na een lange wandeling door het bos komen we aan op een open plek, waar ik plaatsneem op één van de kleine boomstammen, die als ongemakkelijke zitjes dienen. We kijken naar een kleine, lege grasvlakte met een grote bospartij daarachter. Uit de verte komt een man in pak aan. Hij schuifelt langzaam naar voren, neemt

Lees verder...

Holland Festival: zang en muziek betoveren in You Us We All

In een hedendaags Masque (Britse voorloper van de opera) onderzoekt multitalent Andrew Ondrejcak wat Deugd, Liefde, Hoop en Dood nog betekenen in de hedendaagse wereld. Onder begeleiding van Baroque Orchestration X zingen Shara Worden, Helga Davis,  Martin Gerke en Carlos Soto een mix van barok met pop en soul.

Lees verder...

Oerol: Moeremans Ibsen perfect in balans

Het publiek wordt welkom geheten bij een grote plas midden in één van de bossen van Terschelling. De plek waar de acteurs in de verte in het droge staan wordt met kleine doorgang verbonden met de plaats van de tribune. Een vrouwelijk hoofdpersonage zie je af en toe met een ouderwetse kookoven in de weer.

Lees verder...

Holland Festival: Rossellini in de huid van copulerende dieren

Iets krioelt er in de lucht van de grote zaal van de Stadsschouwburg op vrijdag 20 juni, in afwachting van de voorstelling Bestiaire d’Amour van Isabella Rossellini, onderdeel van het Holland Festival. Achter me hoor ik twee oudere stemmen: ‘Mijn moeder zou dit leuk gevonden hebben, ze was dol op seks’. Als ik omkijk zie

Lees verder...

Oerol: Mansholt weet niet te boeien

Stichting Jan Vos presenteert een portret van landbouwpoliticus Sicco Mansholt, in de laatste dagen voor zijn pensioen, waarin hij een radicale omslag in zijn denken en zijn leven maakt. De man, die voor de boeren een garantie van afzet wist af te dwingen, positioneert zich compleet tegenover zijn eigen beleid van de jaren daarvoor en

Lees verder...

Holland Festival: Een strop van tranen

De frisse wind waait door mijn haren die over mijn schouders wapperen als ik over de brug naar Muziekgebouw aan ’t IJ paradeer. Ik voel mij even uit de stad en geniet van de vrijheid en rust. Al gauw verdwijnt dit gevoel en word ik gestropt door het akelig emotieloze decor van Die bitteren Tränen

Lees verder...