Het Debuut meldt een nieuwe, brutale, ongeremde generatie theatermakers


Elk jaar studeren er vele kersverse jonge, gepassioneerde theatermakers af aan de verschillende theaterscholen in Nederland en België. Zij moeten zich een weg banen door het schrale theaterlandschap van deze tijd. Rudolphi Producties helpt ze daar een handje mee. Dit productiehuis kiest ieder jaar de, volgens hen, drie beste voorstellingen van afstuderende theatermakers uit om hen de mogelijkheid te geven een tournee te maken door de Nederlandse theaters. In Het Debuut maak je op één avond kennis met hèt toptalent van morgen, door middel van het zien van de 3 gekozen voorstellingen en een ‘meet en greet’ met de makers na afloop.

Naast de producenten Maria-Anne Rudolphi en Maarten van der Cammen nam ook tweevoudig Theo d’Or winnares Elsie de Brouw in de jury plaats dit jaar en zij selecteerden samen drie hele inspirerende, fantasievolle voorstellingen die samen een contrastrijke avond vormen.

Van een jongensdroom tot een visueel en spel technisch hoogstandje

Het Debuut begint met NXT LVL, een voorstelling waarmee Nick Bos, Mathieu Wijdeven en Jip van den Dool een jongensdroom realiseerden. Zij spelen in de voorstelling personages uit een eigen verzonnen videogame. In een perfect Amerikaans accent en met een zeer sterke fysieke beheersing bewegen de acteurs zich als robots door het digitale leven. Vol humor en plezier zie je de perfect getimede acteurs op de vloer staan. De visuele werking van de animatie die zich achter de acteurs bevindt, waardoor ze als het ware door een spaceshuttle lopen is eigentijds en origineel. Vorm en inhoud worden goed geïntegreerd door de animatie werkelijk als tegenspeler te gebruiken.

Het stuk begint met een monoloog waarin het gewone leven op een metaforische wijze kort wordt vergeleken met het digitale leven. Hiermee doen de acteurs een aanzet tot het maken van een filosofische laag. Met alleen de opening en een latere dialoog tussen een van de helden van de spaceshuttle en God lukt dat helaas nog niet. Er mist een bepaalde scherpte waardoor deze tweede laag wordt overschaduwt door de humor en de fantastische techniek. Daardoor blijft NXT LEVEL ietwat te vrijblijvend. Toch is het geweldig om de jongens van firma Draak zo goed te zien spelen en met zo veel plezier en eigenheid hun droom te zien verwezenlijken.

Het ongemak van het ‘niet vermaakt worden’

Na het sciencefiction-avontuur van NXT LEVEL en een korte pauze stap je als publiek in een heel andere wereld. In Rhythm of the Night beweegt Marijn Brussaard (MIME opleiding van de AHK) zich in en om een vierkant van zwart touw wat de associatie van een boksring opwekt. Zijn prachtige, voor het publiek oncomfortabele, maar bovenal kwetsbare mime-solo bestaat uit drie verschillende rondes. Het is knap hoe Brussaard in elke ronde op een andere manier zo onder de huid van de toeschouwers kruipt. Hij laat zien waar je als publiek niet naar kan, wil en ‘hoort’ te kijken. Hoe hij zich op de vloer beweegt is zo menselijk en zo beestachtig tegelijk. Onder andere door hoe hij gebruik maakt van de muziek en de titels van de ‘rondes’ geeft hij contrast en ironie aan de fysiek zware performance. Af en toe hoor je een lach uit het publiek die opborrelt vanuit het ‘ongemak van het niet vermaakt worden’. Marijn Brussaard is kwetsbaar, hij is eigen en wat nog het bijzonderste is: het spel is nooit te dik of te veel, hij toont niet, hij ìs.

Brutale Ovidius zonder gêne

Om de avond compleet te maken nemen Greet Jacobs, Linda Lugtenborg en Julie Delrue je mee op een absurdistisch, contrastrijk avontuur van beeldende sprookjes over de geschiedenis van de wereld en van de mens. De deels Vlaamse actrices weten de teksten gebaseerd op Metamorphosen van Ovidius om te toveren tot een heerlijk fysieke voorstelling met een prachtige muzikale tekstbehandeling. Zonder enige gêne brengen zij de oude verhalen en mythen tot leven door middel van mooie beelden en veel humor. De actrices zijn erg goed op elkaar afgestemd en met een groot zelfrelativerend vermogen en een vette knipoog spelen zij de verschillende personages. Ze creëren op een brutale wijze contrasten die je als publiek ècht niet verwacht en met simpele middelen wekken ze een geweldige verbeeldingswereld bij de toeschouwer op. Een goede afsluiter van Het Debuut 2014 door deze zuiderburen uit Antwerpen.

Tekst: Jesse van Delft

Foto: Jochem Jurgens (NXT LVL)

Gezien: 20 september, Toneelschuur Haarlem

 

Lees ook:Het Debuut toont 3 aanstormende talenten in 1 tour
Lees ook:Drie solo’s in één kaartje bij De Eenzamers
Lees ook:Peper & Zoet Theaterfestival
Lees ook:Raymi Sambo zet vraagtekens bij donker castingsbeleid
Lees ook:Theo’s leven is niet zo leuk

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>