Enorm spektakel zonder moment van besef

Spektakel X is de aansprekende titel van de voorstelling van het gezelschap Circus Treurdier. Een titel die mij spektakel of juist alles behalve spektakel laat verwachten. We gaan het allebei zien in deze voorstelling!
De voorstelling wordt gespeeld in Nutrecht, een plek met karakter en creativiteit. Een acteur op krukken vertelt ons wat er staat te gebeuren. We gaan een happening zien, een ervaring meemaken.

Het spektakel lijkt er in eerste instantie niet te zijn. Er zijn twee burgerlijke huisjes te zien met twee gezinnen, een vredig beeld. Vader en dochter en een romantisch tonend stel zijn elkaars buren. Verder is er een journalist die dit hele tafereel aanschouwt en aangeeft dat er inderdaad nog geen spektakel is, maar dat het zeker nog gaat komen! Iedereen heeft namelijk zijn eigen belang waardoor de spanningen hoog oplopen. De personages worden ieder op hun eigen manier geïntroduceerd, met een sterke energie. Zij zijn magnifiek uitgewerkt door de tijd die wordt genomen om elk personage zijn belangen en problemen te laten delen. De rol van tienerdochter, gespeeld door Ellen Parren, is fysiek en vocaal geloofwaardig neergezet. Een nadeel van de tijd die ze hebben genomen is dat het stuk traag op gang komt. De muzikale ondersteuning houdt de spanningsboog echter hoog. Frank van Kasteren en Bart Rijnink maken liedjes die je niet meer uit je hoofd krijgt. Ze zetten de toon van de scène en zorgen voor scherpte.

Sensatiespieren worden getriggerd

Met humor en strakke timing nemen deze acteurs ons mee in het verhaal. Het verhaal is ernstig, maar de sfeer is luchtig. Dit komt mede door de gekte waar je in belandt. Het verhaal over de buurman die tot pedofiel wordt verklaard door de hele buurt en ten ondergaat aan de door de media opgezweepte massa raakt mij niet genoeg. Een moment van bezinking of besef is niet gekomen. De sensatiespieren worden getriggerd zodat de massa meegaat vanuit gekte. Het publiek krijgt geen kans om een keuze te maken: meegaan met de gekte of tegenwicht bieden. Hiermee illustreren ze mooi het kuddegedrag dat mensen in een gemedialiseerde samenleving dreigen te vertonen.

Surrealistische chaos

Aan het einde is de chaos. Het vredige beeld uit de eerste scène is veranderd in een ravage. De Apocalyps nadert en de “eenhoorn-aliens” nemen wraak op de wereld. Het decor maakt een prachtige ontwikkeling mee. Zelfs het publiek helpt mee met het afbreken van het decor. Het kan gekker, het mag gekker en het wordt ook gekker. Het absurdisme en dadaïsme dat te zien is op het podium wordt toegelicht door de gelijktijdige voordracht van een manifest. Een eindmonoloog dat de grootheidswaanzin beschrijft en de toneelstijlen blootlegt. Hierdoor word ik overbewust van wat ik zie en wordt de ervaring alleen maar vreemder.

Moment van rust

Het prachtigste moment is de opkomst van de eenhoorn die ons met een niet eenvoudige rijmende tekst betovert. De eenhoorn, de aardrijkskunde docent, de journalist zijn allen gespeeld door Thomas Spijkerman. Hij heeft een prachtige stem, waarmee hij de zaal omver blaast. Een enorm goede voorstelling waar een sterke boodschap wordt gebracht door groots spektakel. Hierdoor mis ik een moment van besef om vervolgens geraakt te worden. Maar met een enorme energie en spelplezier geeft dit jonge muziektheatercollectief mij het spektakel waar ik naar snakte.

Tekst: Sanne Arbouw

Foto: Ingvild Molenaar

Gezien: 27 augustus, NUtrecht, Utrecht

 

Lees ook:De primeur: Tuin van Holland
Lees ook:Wim Helsen wint met meest indrukwekkende programma
Lees ook:Gesprek over Oerol-voorstelling met Joeri Vos en Bastiaan Woltjer (deel 1)
Lees ook:Begeerte versus liefde
Lees ook:Van Gogh´s Interview op Frans toneel

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>