Absinthe maakt de idealen uit 1880 tijdloos

Absinthe. De première van het tweede stuk van het jonge theatergezelschap De Hollanders in Theater Bellevue. Talentvol zijn ze zeker al in het verbinden van hun gezelschap aan grote literaire namen. Het eerste stuk werd geschreven door Arnon Grunberg en deze keer verzorgt Arthur Japin de tekst. 

Absinthe is geïnspireerd op een groep van vijf vrijdenkende, literaire kunstenaars uit 1880: De Tachtigers. Befaamd schrijvers Willem Witsen, Herman Gorter en Willem Kloos maakte onder andere deel uit van dit collectief. Zij zijn de rebelse kinderen van die tijdsgeest. Ze streven naar nieuwe vrijheden, idealen en creatief denken. De nadruk in de samenleving moet volgens hen komen te liggen op de onbewuste persoonlijkheid. Een revolutie in gedachtepatronen ontspringt. Dit alles wordt verkondigd onder het genot van een grote fles absinthe in de hand en uitgevoerd op kosten van de rijke vader van Willem.

De Tachtigers starten hun eigen tijdschrift ‘De Nieuwe Gids’. Zo kunnen ze ook de gewone arbeider bereiken met hun gedachten. De getalenteerde zus van Willem, Anna, doet met haar stem auditie voor het conservatorium. Als Anna verliefd wordt op de componist Julius Rontgen slaat de ongedwongen sfeer om. Julius is ouder, getrouwd, heeft kinderen en staat op het punt om naar Parijs te vertrekken. Anna’s vader doet er alles aan om Anna tegen te houden in haar plan om Julius achterna te gaan. Naar zijn idee brengt deze relatie niets anders dan schade aan de reputatie van de familie. Met een list vertrekt Anna naar Parijs. Als ze weer terugkeert is alles veranderd. Voor de Tachtigers is Anna onvangbaar geworden. Ze verdrinkt in haar verdriet.

Hypocriet 

De tekst van Absinthe is ijzersterk en neemt de kijker mee door tijdloze gedachtegangen over vrijheid en idealen. De hypocriete verschillen tussen de elitaire kunstenaars en de gewone burger worden op gepaste wijze aan de kaak gesteld. Het personage Anna spreekt zelf nauwelijks, de andere actrices zijn haar stemgeluid. Hierdoor krijgt Anna een hele bijzondere rol in het geheel en blijft ze mysterieus. Een nadeel van deze keuze is dat er weinig empathie wordt gecreëerd bij het publiek met het personage, doordat het contact met de kijker minimaal is. Het inlevingsvermogen in Anna wordt hierdoor aanzienlijk verkleint.

Dynamisch en intiem

Het decor bestaat uit vier grote deuren uit het Landhuis van de vader van Willem en Anna. Daarnaast zigzaggen er houten balken over het podium op ongeveer 0,75m hoogte. Hierover loopt voornamelijk de onbereikbare Anna. Het geluid in de voorstelling bestaat voornamelijk uit eigen stemgebruik, met melodie die geïnspireerd zijn op composities van Julius Rontgen. Met intieme, meerstemmige klanken worden de verschillende sferen prachtig ondersteund. Hier en daar kan het wel zuiverder. De vele, snel op elkaar volgende tekst van Arthur Japin vraagt om een hoog concentratieniveau van de acteurs. Op sommige momenten verliest het toneelstuk zijn kracht, mede door gebrek aan snelheid en dynamiek in de uitvoering van de tekst. Vele kostuums worden op het podium gewisseld en vergroten de dynamiek tijdens de voorstelling.

Absinthe vertaalt de vrijheidsidealen van de Tachtigers in een dynamische en tijdloze voorstelling. Uitgevoerd door een jong theatergezelschap met veel potentie.

Tekst: Gaby Langendijk

Foto: Maartje Strijbis

Gezien: Première 6 oktober, Theater Bellevue, Amsterdam

Lees ook:De Vier Vrouwen van Willem van Oranje
Lees ook:Jonge gezelschap De Hollanders volgen idealen de Tachtigers
Lees ook:Wie komt er koken voor toneelgezelschap de Hollanders?!
Lees ook:Moderne Medea draagt dezelfde tragiek
Lees ook:De mist rond Ko van Dijk

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>