Overweldigende Alice in Wonderland

Het Noord Nederlands Toneel opent het nieuwe seizoen 2010-2011 in de Stadsschouwburg Groningen met Alice in Wonderland. Dit klassieke kinderboek uit 1865 van de Britse auteur Lewis Carroll werd door Ko van den Bosch bewerkt en geregisseerd tot een visueel spectaculair en confronterend sprookje.

In Alice in Wonderland tuimelt een klein meisje door een konijnenhol een onbegrijpelijke wereld in. Logica en kennis zijn in Wonderland maar beperkt bruikbaar. Wonderland is dan ook een verhullende benaming: er heerst eerder grimmigheid dan verwondering. De val krijgt een gevaarlijke en absurde wending, wanneer de volwassenen rond Alice niet alleen gek, maar ook onbetrouwbaar blijken. In zijn bewerking stelt Ko van den Bosch de vraag ‘Wat als Wonderland niets anders is dan de bizarre, dagelijkse werkelijkheid?’ Alice in Wonderland van het Noord Nederlands Toneel toont de ontwikkeling van een kind in een absurde wereld.

‘Waarom kun je alleen via een wond in wonderland komen?’ Een vraag die in de loop van het stuk gesteld wordt. Niet voor niets, want Wonderland blijkt geen fantasiewereld waar je via een lange gang in tuimelt, maar een rauwe en duistere wereld waar je alleen via een wond in terecht komt. De gekke figuren die er rondlopen zijn onaardig, onbetrouwbaar en lijken verdacht veel op figuren uit onze wereld. De voorstelling toont een actuele en kritische kijk op de verloederde wereld waarin wij leven.

Zo is er bijvoorbeeld het witte konijn. Op onbeschofte, maar zeer komische wijze komt hij met een grote leunstoel en schemerlamp de zaal binnen. Hij wil graag met stoel en lamp op een van de voorste rijen in het midden zitten. ‘Een beetje tolerantie mensen’ roept hij terwijl hij zijn grote stoel midden in de rij plant waardoor de mensen achter hem alleen nog maar stoel zien. Na korte tijd besluit hij zich met de zaken op het podium te gaan bemoeien en in de loop van de voorstelling wordt steeds meer duidelijk dat hij Alice gevangen houd in een Fritzl-achtige kelder. Ook andere bekende Alice figuren, zoals de rokende rups, de hartenkoningin, de gekke hoedenmaker en de grijnzende kat komen voorbij. De laatste zorgt met zijn zeer luidruchtige pogingen tot onopvallend verschijnen en verdwijnen voor wat luchtigheid in deze grimmige voorstelling. Het kleine, maar vroegwijze meisje Alice wordt prachtig gespeeld door Maartje van de Wetering. Ze is aandoenlijk, ontroerend, uitbundig en sleept je mee door Wonderland. Of je nu wilt of niet, je moet naar haar blijven kijken.

Behalve dat de voorstelling een zeer duistere wereld laat zien, komen er ook spectaculaire decors voorbij. Meteen aan het begin, wanneer Alice aan een draad trekt waar mogelijk de toekomst aan vastzit, wordt een prachtig theaterbeeld gecreëerd. De draad blijkt achter aan een muur geplakt te zitten, waar langzaam de letters ‘Alice in Wonderland’ in licht verschijnen. Ze kondigt als het ware haar eigen toekomst aan. De enorme robotpoppen die naar beneden komen zijn overweldigend. En aan het eind van de voorstelling begint de tijd, cijfers op een grote klok, langzaam te smelten, de tijd sijpelt letterlijk weg. Alice is groot geworden, wisselt haar laarzen voor pumps en stapt uit wonderland.

Met prachtige beelden, scherpe teksten vol woordspelingen, meeslepende muziek en ontzettend goed spel is Alice in Wonderland is een duistere, zware maar ook spectaculaire en overweldigende voorstelling.

Meer informatie: www.nnt.nl

Tekst: Karianne Henkel – Foto´s: Reyer Boxem

Lees ook:NNT zoekt figuranten voor Alice in Wonderland
Lees ook:Alice in Wonderland in eigen huis
Lees ook:Alice in Wonderland beste voorstelling
Lees ook:Tjitske Reidinga schittert als Alice
Lees ook:Parade: Echte magie ontbreekt in Who the f*ck is Alice

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>