Bastiaan Ragas: de bedrieger bedrogen

Twee vrienden en een vrouw. Zij is met een van de vrienden getrouwd en met de ander heeft zij een verhouding. De echtgenoot ontdekt het overspel maar zwijgt. Zijn vriend blijft zijn vriend, zijn vrouw blijft zijn vrouw. Jaren later ontdekt de overspelige vriend het zwijgen en voelt zich door zijn maat bedrogen. Bedrogen door het bedrog van zijn eigen overspel. Bedrog werd door Harold Pinter geschreven op basis van waargebeurde feiten. De auteur zelf had een verhouding met een bekende televisiepresentatrice en was bevriend met haar echtgenoot. Deze echtgenoot ontdekte de verhouding na twee jaar, maar besloot te zwijgen.

De eerste scene is even ongemakkelijk als spannend. Emma (Saskia Temmink) en Jerry, (Bastiaan Ragas) ontmoeten elkaar na lange tijd weer in een café. Het is pijnlijk en bijna gênant om naar te kijken. De stiltes en blikken donderen. Daarna gaan we terug in de tijd en ontdekt het publiek hoe het begonnen is. Dit steeds verder teruggaan in de tijd wordt met een kleine geprojecteerde zin verteld: ‘huiskamer’, ‘een jaar eerder’ of ‘etage drie jaar eerder’.

Het decor is even eenvoudig als ingenieus: een kleine verhoging en een stapel stoelen. Elke scène heeft zijn eigen stoelen en daarmee ontstaat een nieuwe ruimte. De finishing touch daarbij is de belichting, die alleen lijkt te bestaan uit gekleurde vierkante vlakken maar stiekem een hele sfeer neerzet.

Ragas laat een wat hoekige en naïeve Jerry zien. Hij lijkt het onschuldige blondje, dat oprecht denkt dat “ze het goed gespeeld hebben” en dat niemand weet heeft van de verhouding. Zowel hij als Emma beschouwen hun  affaire niet als bedrog. Ondertussen verdenken zij wel ieder ander van datzelfde bedrog. “Ik ben niet vreemdgegaan. Het kind is van mijn eigen man.”
Temmink laveert tussen de mannen en speelt haar positie prachtig uit. Zij is qua mimiek en stil spel het sterkst. Rick Engelkes die Robert speelt,  heeft fysiek swung en flair, maar de toon is en blijft ironisch. Behalve bij de dinerscene, daar breekt hij bijna, totdat de serveerster zich met het gesprek bemoeit. Toch heeft  hij de meest intrigerende rol: hij ontdekt het bedrog van zijn vrouw, maar besluit hier niks mee te doen.  De bedriegers worden bedrogen.

Regisseur Peter de Baan laat zijn acteurs stralen, dat doet hij in het improvisatieprogramma De vloer, op maar ook in grote zaalvoorstellingen als deze. Bedrog is spannend vanaf de eerste ongemakkelijke scène tot aan het eind of beter gezegd het begin. Een kadootje voor de kijker.

Tekst: Ester van Aalst

Lees ook:Bedrog op Net 5
Lees ook:Linda van Dyck balanceert tussen twee liefdes
Lees ook:Ongemakkelijke gesprekken
Lees ook:Josine van Dalsum koninklijk onderscheiden
Lees ook:Antonie Kamerling overleden

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>