Ontelbare geschiedenislessen

Lachende, rondrennende en kinderen die met hun rietje de laatste druppel chocomel opslurpen. Een ding hebben ze allen gemeen; ze hebben er zin in. Niet gek, aangezien het klassieke verhaal Gijsbrecht van Amstel vele helden, schurken en prinsessen kent. Unieke Zaken presenteert het Middeleeuwse geschiedenis over de bezetting van Amsterdam in 1304 en de vriendschap tussen Willem van Egmond en Gijsbrecht van Amstel, gespeeld door Herman Bolten. Inge Schouten nam plaats tussen het jonge publiek en genoot. 

Terwijl het publiek, jong en oud, nog binnendruppelt, is er al veel te zien op het toneel. De spelers zijn zenuwachtig en ruziën over welke rekwisieten waar moeten liggen. De muzikant loopt gehaast op en af en bekijkt of de voorstelling kan beginnen of niet. Niet. De uitstel en de oplopende irritaties tussen de spelers zorgen voor veel komische momenten. De kinderen zien alles. Een bewegend doek, een hoofd dat even uit de coulissen steekt. De ouders kunnen nauwelijks hun wijzende vingers volgen. 

Dan gaat het doek open. Een verteller (Peter Bolten) stelt de personages voor en vertelt waar het verhaal eigenlijk om gaat. Af en toe wordt hij verbeterd vanachter de coulissen, daarom begint hij vaak opnieuw met zijn verhaal. Hierdoor slaan de kinderen de vaderlandse geschiedenis extra goed op. Opvallend is dat Bolten al vertelt wie er in de voorstelling doodgaat en wie niet. Een handige actie. Hierdoor hoef je niet over dingen na te denken en kun je genieten van het moment. Er is zoveel te zien op het toneel, dat je best wel een beetje voorbereid mag zijn. 

De muzikant maakt het heftige verhaal licht en beeldend. Of we nu in het klooster zijn of op het slagveld staan, door de muziek weet iedereen waar we zijn. In de verte horen we een paard aankomen, hij komt steeds dichterbij. De spanning stijgt, maar wordt ruw verbroken door de muzikant die al spelend op zijn houten plankjes over het toneel loopt.

Ondanks de creativiteit en humor is er ook veel ruimte voor spanning. De spion Vosmaer verschuilt zich achter vele maskers en besluipt Gijsbrecht van alle kanten. Het publiek ziet hem wel, maar Gijsbrecht? Hij mimet ongelooflijk sterk de voorstelling bij elkaar. Naast die mime en de muziek gebruiken de makers ook schaduwtheater, waardoor een hevig gevecht nog bloediger en heftiger lijkt. 

Met weinig middelen, maar een zeer efficiënt decor, stelt de voorstelling toch een heleboel hilarische vragen. Kun je een zwaargewonde soldaat die vergeet te kloppen drie keer terugsturen om het weer opnieuw te proberen? Is het niet duidelijk genoeg dat iemand sterft met één zwaard in zijn lijf, moeten dat er per se zes zijn? Op de vraag of de vier spelers van Unieke Zaken dit heldenverhaal beeldend genoeg kunnen maken voor jong en oud, is het antwoord gemakkelijk: Jazeker!

Tekst: Inge Schouten – Foto’s: Bart-Jan Oosting

Lees ook:What we SEE
Lees ook:7000 bezoekers voor Gijsbrecht van Amstel
Lees ook:Extra matinee ‘Gijsbrecht van Amstel’ in de Stadsschouwburg
Lees ook:Intrigerend portret van Roland Kirk
Lees ook:Het leven als een spelletje

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>