Gezien: De koopman van Venetië

Wat krijg je als je, meer dan vierhonderd jaar na de eerste uitvoering, nog een toneelstuk van Shakespeare op de planken brengt? Altijd lees je ‘Shakespeare in een modern jasje’ en de Koopman van Venetië door de Theatercompagnie is hierop geen uitzondering. Maar dit moderne jasje staat de klassieke komedie over de handel en de liefde wel erg goed. Ludy Graffelman zag De Koopman van Venetië op 4 december in Hoorn.

De jonge Bassanio uit Venetië wil graag trouwen met de rijke Portia en om die droom uit te laten komen leent hij, via zijn vriend Antonio, drieduizend dukaten van de gierige joodse bankier Shylock. Deze eist echter, als borgsom voor het geld, een pond van Antiono’s vlees. Antonio gaat hier op in en Bassanio vertrekt samen met zijn vriend Gratiano naar Belmont, waar hij Portia ten huwelijk kan vragen. Gratiano wordt verliefd op Nerissa, de dienstmeid van Portia en hoewel alles goed gaat en er twee huwelijken voltrokken worden in Belmont, loopt de zaak in Venetië voor Antonio uit de hand. Shylock is kwaad, omdat zijn dochter met een christen is gevlucht en besluit wraak te nemen op Antonio. Die is hem óf drieduizend dukaten óf een pond van zijn eigen vlees schuldig is…
Regisseur Theu Boermans heeft het stof goed van het stuk afgeveegd en een hoop nieuwe elementen toegevoegd, hoewel de tekst nagenoeg authentiek is. Er is veel overgebleven van het origineel van Shakespeare, maar de acteurs lijken geen enkele moeite te hebben met de dialogen. Het spel is op alle fronten indrukwekkend en met name de rol van Shylock zie je bij acteur Pierre Bokma in iedere centimeter van zijn lijf. Eva van der Gucht, die de rol van Nerissa vertolkt, vormt samen met Louis van Beek als haar Grantiano een waar plaatje waar je aandacht continu op gevestigd blijft. Er vallen alleen wel wat gaten in de betovering doordat een groot aantal rollen bijna tot flat characters vervallen.

Door het fantastische decor, dat op het eerste gezicht bestaat uit een aantal gordijnen van zilveren slingers, speelt het eerste deel van het stuk zich alleen vooraan op het podium af. De gordijnen maken het totale plaatje tot een dromerig spektakel, terwijl ze ook het thema geld uitstralen. Aan het einde van het eerste deel blijkt echter dat er achter de gordijnen van Venetië nog veel meer schuil gaat en zien we dranghekken en afval. Zonder dat er heel erg uitgepakt word voegt het decor ongelooflijk veel toe aan het toneelstuk. Dit wordt nog eens versterkt door de belichting die van de zilveren gordijnen bijna een diamant maakt, terwijl later in de voorstelling het lichtplan zó juist uitpakt dat de omgeving juist een grimmige sfeer krijgt.

Het totaal klopt met elkaar, hoewel er duidelijk ruimte is voor verbetering. Sommige komische momenten, die eerst grappig zijn (zoals een Turkse prins die voortdurend met behulp van een vertaler moet communiceren) worden te lang gerekt en komen later nog terug als ze niet leuk meer zijn. Daarnaast worden stukken van Shakespeare vaak erg ingekort, maar deze koopman van Venetië duurt maar liefst tweeëneenhalf uur. De lengte van de voorstelling is echter absoluut niet storend. De modernisering van het stuk is interessant om te zien. Niet alleen komen deze klassieke teksten over alsof ze net zo modern zijn als de kostuums, ook de humor pakt goed. Qua muzikale ondersteuning horen we niet een te vaak gebruikt modern pianostuk, maar eerder over keiharde muziek die je verwacht in een nachtclub en niet bij een toneelstuk van Shakespeare.

Gezien op 4 december in schouwburg het Park, Hoorn.

De koopman van Venetië is nog tot eind December op tournee door Nederland. Voor meer informatie en speeldata, zie www.theatercompagnie.nl

Tekst: Ludy Graffelman – Foto’s: Sanne Peper

Lees ook:Pierre Bokma’s Koopman bij NPS
Lees ook:Toptoneel op televisie
Lees ook:Pierre Bokma mogelijk naar Duitsland
Lees ook:Kerstagenda: De Storm van Rieks Swarte
Lees ook:Toneelschrijver Pinter overleden

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>