Venetiaans schouwspel in Casanova

vsfotoimage_657_640_480_sclHet is donker en het regent. Vanuit onze stoel op de tweede stellage zien wij een miezerig mannetje met een paraplu op een ponton het toneel op drijven. De regendruppels spetteren de vlonders nat en de lichten weerkaatsen als glitters in de nacht. Dit tragische doch magische beeld was het einde van Casanova, de man van de eeuwige verleiding. Het leven heeft hem gesavoureerd en dat tekende zijn einde. Juist dat is wat hij wilde voorkomen. Wees de verleiding altijd voor.

Zaterdagavond 14 december was de première van Casanova door toneelgroep de Appel in hun thuishaven, het Appeltheater. Aus Greidanus sr. (schrijver en regisseur) zette het theater na 20 jaar weer eens onder water. Een prachtig beeld die de sferen van Venetië en al zijn kanalen doen opkomen. Om dit beeld te creëren was er technisch veel voor nodig. Guus van Geffen (decorontwerper) kreeg de opdracht een kwart miljoen liter water tegen te houden. Hij bouwde een klassiek Shakespeariaans theater met een waterbassin in het midden, een catwalk er omheen en pontons daarop verschillende scènes op en af gespeeld werden.

Casanova, verleidelijk als water

Volgens Aus Greidanus sr. heeft water iets verleidelijks. Het nodigt uit tot spel. Casanova staat symbool voor een en al verleiding, dus de keuze lijkt logisch. “Casanova is als water; niet in de hand te houden, vluchtig en alles doordringend.” Door de afstand die het water gaf tussen de personages, ontstond een verleidelijk spel. Zal het hem dit keer weer lukken om haar in te pakken? Ondanks dat deze blond, zwart, rood, dik, dun, arm of rijk is? Voor hem was het zintuigelijk genieten. Het lief hebben van een vrouw was de reden voor hem om te leven en daar ging hij tot in den diepe voor.

De verleiding kwam niet alleen vanuit Casanova. Ook de in sierlijke jurken gedrapeerde dames wisten het publiek zijn stoel uit te zwijmelen. 150 kostuums met bijbehorende pruiken karakteriseren de tijdsgeest en de reis door Europa. “Het begon in het Venetiaanse carnaval en Parijs via Rusland en Polen eindigde in de Bohemen. De kostuums werden steeds moderner, van kleurrijk naar koud en donkerder”, aldus Marrit van der Burgt (kostuumontwerp). Vastgesnoerd in duizenden soorten stoffen met pracht en praal. Toren hoge pruiken en mijlsbrede jurken. Sommige haast Lady Gaga looking, zijn een onderwerp op zich om naar te kijken. Je hebt geen moment verveling.

Theater in een theater van het theater

Casanova was een bastaardzoon van een Italiaanse toneelspeelster. Ondanks dat hij zelf niet voor dit beroep koos, leek hij wel een acteur van zijn eigen leven. Hij had de gave om verschillende aristocratische hofhoudingen op te lichten en veel geld te verdienen. Zijn liefde voor geld en de vrouw werd uiteindelijk omgezet in lust voor meer. Van vuile verleiding naar zondige seks. Dit was de leidraad van zijn leven. Abrupt komt hier een einde aan, zo ook aan de voorstelling.

Aus Greidanus jr. speelde de sterren van de hemel als Casanova. Ondanks Casanova’s vuile vrouwenverslindende krachten, hield ik stiekem een beetje van hem. (Ben ik nu ‘gepakt’ door de Casanova vraag ik mij dan af?!) Zijn kwetsbaarheid overstemd door zijn acteerkrachten, maakt hem een genot om naar te kijken. Het is een Casanova, maar diep van binnen een eenzame ziel. Opzoek naar een thuis. Want thuis mag hij niet komen.

Hand in hand met LeDuc (gespeeld door Bob Schwarze), Casanova’s knecht en voor ons de verteller, neemt hij ons mee door het avontuur van tragische liefde en lust. Het theater wordt een theater in het theater. Wie houdt nou wie voor de gek? Houdt Casanova zichzelf niet uiteindelijk voor de gek? Enkel en alleen LeDuc weet het pad recht te trekken.

We hebben gedineerd als in Parijs

Toneelgroep de Appel is niet alleen bekend om zijn spectaculaire decorconstructies en klassieke stukken die tot een magische voorstelling leiden. Maar ook om het feit dat deze klassiekers als marathons worden gespeeld. Om het publiek in topvorm te houden schotelen ze heerlijke maaltijden voor, getopt met een plateau vol toetjes. Net als in de scène van Markiezin d’Urfé en Casanova lieten wij ons verleiden door de smaaksensatie van het eten. Zoals ze zelf zeggen “Casanova, spectaculair totaaltheater inclusief diner”, waar iedereen wat mij betreft heen moet.

Het is een pracht stuk. En hier heb ik met veel moeite woorden voor moeten vinden. Daarom ben ik van mening dat iedereen de voorstelling en smaaksensatie zelf moet komen beleven. Het is een klassieker met moderne details. Bekijk het als kerstuitje of om afscheid te nemen van deze geweldige regisseur, Aus Greidanus sr. die toneelgroep de Appel na 40 jaar gaat verlaten. Iedereen moet minstens in zijn geschiedenis een Appelvoorstelling gezien hebben. Daarmee kan ik nu gerust zeggen, dat ik Appel-ontgroend ben. En weer een toneelgeschiedschrijving rijker van de Nederlandse kunsten.

Tekst: Rebecca Trouwee

Foto: Leo van Velzen

Gezien: Première 14 december, Appeltheater, Den Haag

Speelperiode: 14 december 2013 t/m 31 mei 2014

Voor meer informatie kijk je hier.

Lees ook:Laatste theatermarathon voor Aus Greidanus jr.
Lees ook:Nieuwe marathonvoorstelling De Appel
Lees ook:Toneelgroep De Appel laat decor onder water lopen
Lees ook:Laatste regie van Aus Greidanus
Lees ook:Arie de Mol volgt Aus Greidanus sr. op

1 Reacties // Reageer

One thought on “Venetiaans schouwspel in Casanova

  1. David de Vriend

    Wat een mooie recensie van een prachtvoorstelling. Een goed oog voor het spel en (de ontwikkeling van) de kostuums. En inderdaad: woorden schieten te kort: gaat er heen!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>