Sophie is eindelijk Julia!

Sophie van Winden heeft na jaren eindelijk de rol veroverd, die ze vanaf de middelbare school al wilde hebben; Shakespeare’s Julia. Toen werd ze afgewezen bij haar auditie, maar ondertussen kan toneelminnend Nederland niet om haar heen. De jonge actrice genoot van haar tijd op de toneelschool en had geen vaste plannen voor de toekomst. Haar carrière begon stormachtig bij het Noord Nederlands Toneel, ze speelde in de film Leef! en is nu vast verbonden aan het Nationale Toneel. Het gaat dus goed met Sophie. Inge Schouten was in de kleedkamer van de Koninklijke Schouwburg in Den Haag en zag Julia weer in Sophie veranderen.

Je speelt een rol die op de verlanglijst van vele jonge actrices staat. Jij deed op de middelbare school al een keer auditie voor de rol van Julia, maar werd niet uitgekozen. Ondanks die afwijzing wist je dat je met toneel verder wilde. Vanaf je zevende al! Hoe kwam je daar zo bij?
‘Dat is nog steeds een groot raadsel! Hahaha! We gingen wel eens naar een voorstelling in Leiden, waar ik vandaan kom, maar verder niets. Toen werden er in mijn dorp toneellessen voor kinderen georganiseerd en dat wilde ik graag doen. Veel liever dan hockey, wat toen erg populair was. In die toneellessen wilde ik altijd al in het middelpunt staan. Mijn oom zegt ook dat ik vroeger steeds iedereen aan het imiteren was, maar daar weet ik niets meer van hahaha!’

Je weet dus niet zo goed wat je tot het acteren dreef?
‘Acteren is spelen. Ook nu vind ik dat nog. Dat komt door het plezier dat ik eruit kan halen. Met anderen verhalen vertellen en verzinnen. Je eigen draai aan de werkelijkheid geven. Daar geniet ik van.’

Kun je in Romeo en Julia ook een eigen draai aan je werkelijkheid geven? Shakespeare schreef nogal pittige toneelteksten.
‘Shakespeare’s taal is opzwepend, het brengt je op een ander niveau. Als je de taal spreekt, word je al verliefd of kwaad. De woorden geven je bijna de emotie. Ook hoef je bijvoorbeeld niet te huilen om duidelijk te maken dat het personage verdrietig is. De woorden zeggen genoeg. Ik vind het boeiend dat de karakters zo mooi kunnen praten en toch net echte mensen zijn.’

Toen je op de Toneelacademie in Maastricht zat, had je natuurlijk nog geen idee wat voor moois er kon ontstaan. Maar in een eerder interview zei je dat je helemaal ‘niet gefascineerd was over het leven na de toneelschool.’ Hoe kwam dat?
‘Ik zag de toekomt niet duidelijk voor me. Ik wilde spelen, het liefste de hele dag. Ik was me er niet van bewust dat ik stad en land af moest reizen en dat je eigenlijk steeds moet wennen aan je nieuwe familie. Je hebt iedere voorstelling een andere cast en daar moet je aan wennen. Maar ik merk dat dit bij mij past, die verschillende ritmes, dat hoort bij mij.’

Welke meerwaarde heeft acteren tegenwoordig voor jou?
‘Als je lange tijd met dezelfde mensen werkt, ga je allen dezelfde taal spreken. Je begrijpt elkaar. Dat is zo bijzonder! De vertrouwensband die ontstaat in een groep is mooi. Ik werk nu bijvoorbeeld samen met Johan Doesburg, die Romeo en Julia regisseert. Hierdoor kan ik mezelf ontwikkelen. Vaak worden dezelfde mensen voor dezelfde rollen gecast. In een vast ensemble krijg je meer ruimte om nieuwe rollen te spelen.’

Wat wil je nog leren?
‘Een paar jaar geleden stond ik nog te bibberen, voordat ik op moest. Nu heb ik al veel meer vertrouwen en rust gevonden. De spanningen zijn veel minder. Toch heb ik nu nog wel momenten dat ik tijdens het spelen denk ‘Oew, shit! Gaat dit wel goed?’ Ik hoop dat ik door ervaring ook dit kan minderen.’

Wie bewonder je en waarom?
‘Ariane Schluter vind ik erg goed. Zij zit ook bij het Nationale Toneel en is een vriendin van me. Hoe zij vorm kan geven aan de tekst, vind ik zo knap. Ook Carice van Houten vind ik goed. Zij kan zich een rol echt eigen maken. Als je haar ziet, dan zie je geen personage, maar een mens. Zij speelt heel natuurlijk’

Succes met de verdere voorstellingen van Romeo en Julia!
‘Dank je wel. Wat leuk, het was een heel interview echt over toneel!’

Tekst: Inge Schouten – Foto’s: Website Sophie van Winden

Lees ook:Korting op Romeo en Julia
Lees ook:Het wrede lot van Romeo en Julia
Lees ook:De kracht van de verbeelding
Lees ook:Driedubbel drama
Lees ook:Opera Spanga brengt Romeo en Julia naar Friesland

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>