Fringe: Proefmonster bijtend DNA

Naast Roest, waar tegen de avondlucht de vuurkorven branden, komt er TL-licht uit een loods. Theatergroep De Barbaren speelt ‘Proefmonster’ tijdens het Fringe Festival. In de opening staan gedaantes in witte pakken. Het ziet eruit als na een ramp. Ontvangst met hapjes. Achter een tafel staat een kok en hij biedt kipsaté in bananenblad. We zijn geen willoze proefdieren, dus vraag ik even door. Het blijkt kipsaté van soja te zijn, lekker gemaakt en gepresenteerd door de kok in bananenblad. Het is heerlijk. De fabrikant achter de kipsaté blijkt de man van Marianne Thieme, je weet wel van de Partij van de Dieren. Aahhhhh, ik voel sluikreclame, sponsorship, belangenverstrengeling of heet het tegenwoordig modern theatermanagement?

Teruglopend naar het begin zitten we op theaterstoelen die in een kring zijn gezet. We zitten nog maar net of we worden gevraagd mee te komen. Het publiek laat zich verdelen in vegetarisch, vegetarisch maar wel vis, de mensen zonder principes, en de mensen die alles eten. Elk segment krijgt een eigen kleur haarnetje en loopt door.

We zijn van publiek nu mensen op een open dag geworden die een fabriek gaan bezoeken. Op het zwarte toneel links een katheder, achter vele witte kubussen, rechts een open kamer. Op het podium een man in witte jas, de onderzoeker, geflankeerd door twee assistenten in blauwe ziekenhuisjassen en witte rubberen laarzen. De mannen ogen alsof ze niet helemaal goed snik zijn. Spuug voor in de mond, ze stoten klanken uit.

Dan komt er een man in pak achter het katheder staan, hij doet de marketing. Hij heeft de beeldschone Alana meegebracht die zinnelijk begint te dansen. De zakenman noemt de onderzoeker ‘Papa’, de wetenschapper wil uitsluitend ‘professor’ worden genoemd. De toon is gezet.

God is een klusser

Opmerkingen als ‘ik heb de verkeerde nageboorte op sterk water gezet’ en ‘ik ben trots op je omdat je mijn DNA bent’. Als Alana en de zoon een kindje willen, roept de professor spottend ‘Help mijn God is een klusser’.

Als de zoon vele gevoelszaken opbiecht en Alana medeleven toont, zegt hij ‘Ik verwacht niets van hem, ik heb voldoende bereikt voor ons beiden.’ Het lijkt goed te komen. Tussen de marketeer en de door hem bedachte Alana: de ideale vrouw.

Waar draait het om in ‘Proefmonster’ van de Barbaren? Om familierelaties. Om de maakbaarheid van het leven via laboratoria en geluk door marketing. Het legt op grappige wijze bloot, dat er zonder gevoel geen leven mogelijk is.

Tekst: Janneke Holtslag

Gezien: 13 september, Hal naast Roest, Amsterdam Fringe Festival

Foto: Suzanna Kuhuparuw

Lees ook:Overweldigende Alice in Wonderland
Lees ook:Oom Wanja nieuwe locatievoorstelling Suburbia
Lees ook:Spelen bij TA: De zoektocht naar een armband
Lees ook:Filmisch griezelen in grandioze HORROR
Lees ook:De enige lijn is geen lijn

1 Reacties // Reageer

One thought on “Fringe: Proefmonster bijtend DNA

  1. Bor Rooyackers

    Theater is per definitie belangenverstrengeling, maar dan vooral op persoonlijk gebied. De ‘sponsoring’ van de Vegetarische Slager was enkel in de vorm van proeverij. Voor ons een leuke extra toevoeging rondom ons thema, voor hun wat extra verdiende aandacht. Maar wij worden er financieel gezien (helaas) niks beter van. Dank voor je bezoek en recensie!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>