Parade: Puur genieten van ‘echte’ mannen

Lange rijen ’s avonds laat op de Parade voor Theatergroep WAK. Dat de aanvangstijd iets uitgesteld wordt, kan niemand iets schelen. Eén van de acteurs improviseert een hamerspel om het publiek te vermaken. Als dan eindelijk iedereen binnen wordt gelaten in de grote houten schuur, is het proppen. Niemand wil het missen. Man met de Hamer, een voorstelling door, van en over mannen.

Veel kabaal en herrie. Aan lange kabels hangen verschillende keukenmachines, maar ook echt mannengereedschap zoals schuurmachines en boren. De apparaten leiden hun eigen leven. Ritmische herrie. Drie mannen komen op. Echte mannen; spiermassa showend en zwetend. De vierde man is de nieuweling en moet zijn mannelijkheid bewijzen. Dat betekent een Trojka-achtige dans leren en drinken, veel drinken.

Oeh-Aah

De kracht zit hem in de eenvoud van de situaties en de soepele acrobatische hoogstandjes. De nieuweling klimt, net als de anderen, op een ladder maar bij hem valt de ladder alle kanten op. De ‘oeh’s’ en ‘aah’s’ uit het publiek tonen het medeleven met de man die alles behalve stuntelt op de ladder. Op bijzondere wijze, niet soepel maar natuurlijk stoer, zijn man en ladder verstrengeld. Theatergroep WAK krijgt het publiek vanaf de eerste minuut mee, door te spelen met fysieke uitdagingen waarvan ook de kijker wil weten hoe het afloopt.

Het letterlijke hoogtepunt is de scène waarin de nieuweling alleen achterblijft en slechts een uitweg vindt in een klein gaatje hoog in de muur. Met zijn fijne mimiek en perfecte timing neemt hij iedereen met gemak mee in zijn avontuur om te ontsnappen. Hij springt, neemt een aanloop en springt nogmaals. Nog een keer. Tevergeefs. Dan klimt hij wijdbeens langs twee palen tegen de muur omhoog. Angstig maar dan weer zelfverzekerd. Bij iedere stap wordt het publiek uitzinniger. Eenmaal verdwenen in het piepkleine gaatje volgt een daverend applaus.

Losbandige kunst

In Man met de Hamer wordt veel opgebouwd en weer afgebroken. De mannen proberen in alles een echte man te zijn, de ene keer hoort kameraadschap daarbij de andere keer het ego. Uiteindelijk is het de beurt aan de man met de hamer, al fietsend en subliem vertolkt door Peer van den Berg, die allen weer terugbrengt naar de werkelijkheid. Wat die werkelijkheid is, blijft onduidelijk. Door de jabber-achtig Russische taal uit een megafoon wanen we ons op een fabrieksplaats in de Sovjet-tijd. Ook de opzwepende Balkanmuziek brengt ons in Oost-Europese sferen. Wellicht zorgt de bijpassende vodka voor de losbandigheid bij de mannen.

Dit losgaan gepaard met de fantastische muziek is een genot om naar te kijken. Steeds opnieuw een kunstje. Een lange lijn binnen deze voorstelling mist. De opbouw is constant. Iets wat Theatergroep WAK zich wel kan veroorloven aangezien het publiek vanaf de eerste tot de laatste minuut razend enthousiast is. Een montage-voorstelling over de man, als dat niet uitnodigend klinkt…

Tekst: Inge Schouten

Gezien: 13 augustus, Parade, Amsterdam

Meer informatie vind je hier.

Lees ook:Best of 2013 – Inge
Lees ook:Parade: Buurman & Buurman-formule te braaf
Lees ook:Fantasierijk inkijkje in echte brandweermannenwereld
Lees ook:De logische stap voor Laura van Dolron
Lees ook:Geniale vondsten in Maliënkolder

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>