Holland Festival: Shirokuro vergt het uiterste

Benauwd warm is het buiten en binnen, maar het publiek heeft maar een focus deze avond: de multidisciplinaire voorstelling Shirokuro. De grote zaal van de Stadsschouwburg stroomt vol met minimalistisch sjiek, te zien aan zomerkostuums, Armanibrillen, en dames gekleed in luchtig grijs linnen met asymmetrische mouw en strakke zilveren hanger aan leren koordje om de bevallige hals.

Het licht gaat uit. We zien in het duister een tenger figuur het zwarte podium opkruipen vanuit het publiek. Wilde haardos tot navellengte, ontbloot wit bovenlijf met kleine borstjes, zwarte lange doorschijnende A-rok tot op de blote voeten. Door de kleine tl-buisjes die op het podium liggen kunnen we net genoeg zien, we horen haar zuchten. Ze maakt langzame gecontroleerde bewegingen. Haar gezicht is niet te zien, het wordt afgeschermd door een enorme bos wild zwart haar. Dat duurt lang. Het houdt mijn aandacht niet, ik verveel me. Als ze achter de vleugel plaatsneemt, speelt ze met de handpalmen op de toetsen. Hard, staccato C-c-a-a.

Stripfiguur met klompvoeten

De associatie met een stripfiguur die met klompvoeten piano speelt, komt bij me op. Ze slaat bladzijdes bladmuziek om, sommige hebben geen muziek, dan weer wel. Even een kort romantisch spel. Er is opluchting in de zaal en we gaan erin mee tot het staccato van haar handpalmen opnieuw maniakaal de toetsen geselen.

Rug als golvend water

Plotseling staat er een zwart-witfiguur met witte blouse en A-rok tot op de voeten. Hij beweegt strak en uiterst geconcentreerd op de dwingende pianogeluiden. Een dansende zonder gezicht. Zijn rug is als golvend water op de repetitieve muziek, de bewegingen zijn gestileerd prachtig en hij dwingt de tengere waanzinnige achter de vleugel naar de achtergrond. Ook hij haalt hoorbaar adem en stoot keelklanken uit.

Het toneel verandert doordat er een witte wand van textiel omlaag komt en het spel omkadert. De oranje lichten achter de wand bieden een hoopgevend baken in het zwart-wit. De danser is volmaakt in zijn beheersing, de esthetiek ontspant. Dan valt er een metalen lamp naar beneden en blijft aan een koord bungelen. De danser trekt zijn witte blouse uit. Er verschijnt witte rook achter de vleugel. De man stoot kreten uit. Dan gilt hij en de vrouw ook. Gevouwen strookjes papier met het geluid van sprinkhanen dwarrelt als een plaag naar beneden. De man en vrouw dansen verstild en synchroon samen. Daarna sluiten ze behoedzaam de onderdelen van de vleugel.

Er klinkt geluid uit boxen als het verre klapwiegen van een helikopter. Achter de vleugel pakken de man en vrouw witte doeken en omhullen, als Cristo, de vleugel. Fel licht. Met het laatste witte doek omhullen ze vanachter het podium de ingepakte vleugel tot helemaal vooraan. Alles is wit als bij een begrafenis. De tengere vrouw zingt breekbaar maar het oortergende geluid uit de boxen verstoort.

Uiting aan vervreemding

Als het voorbij is, de lichten verder aangaan en het publiek uiting kan geven aan de vervreemding – de meeste staan en klappen– verschijnen de choreograaf Nicole Beutler, de pianist/danseres Tomoko Mukaiyama, de danser Mitchell-lee van Rooij en decor- en lichtontwerper Jean Kalman op het podium. Zwart en grijs, ze nemen het geluid van het publiek in ontvangst.

Mukaiyama is nog niet zichtbaar, haar verwilderde haar en het ranke lijf trekken alle aandacht. De danser Mitchell-Lee van Rooij! Mitchell-Lee van Rooij!!! Denk ik en applaudisseer in gedachten.

Bij de bar kijken Philip Freriks en ik elkaar aan. We zwijgen. Als ik een vrouw uit het publiek vraag hoe ze het vindt, antwoordt ze direct: ‘Geweldig’. Als ik haar vraag wat ze er geweldig aan vond, zegt ze: ‘Nicole Beutler’. Als ik vraag: ‘Wat dan?’,  zegt ze: ‘dat moet je me niet vragen’.

Tekst: Janneke Holtslag

Gezien: 20 juni, Stadsschouwburg Amsterdam

Foto: Anja Beutler

Lees ook:Fringe: Proefmonster bijtend DNA
Lees ook:Mini & Maxi naar Nationale Ballet
Lees ook:Marcel Musters in tentoonstelling over dramaseries
Lees ook:Intergalactic blijft aan oppervlakte
Lees ook:Gezien: De Architect

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>