Een middag in Theater Bellevue: Superkapitalisten

De huidige crisis is steeds vaker een inspiratie voor theatermakers. Na De Prooi van het Nationale Toneel is het nu aan Sieger Sloot en Eva Marie de Wal om de mogelijke oorzaken ervan onder de loep te nemen. Met interessante, filosofische gedachtespinsels, is Superkapitalisten van Mugmetdevuurvliegen geen achterover-leun-voorstelling. Ideeën van invloedrijke Ayn Rand worden losgelaten op ons huidige geldklimaat. Antwoorden blijven uit.

Met Lineke Rijxman als regisseuse is het misschien geen toeval dat Superkapitalisten me doet denken aan het geprezen Hannah en Martin. Ook twee tegenpolen die niet zonder elkaar konden. Dit afstoot- en aantrekgegeven zien we terug bij schrijfster Ayn Rand en bankgigant Alan Greenspan. Vrienden met verschillende visies. Rand, schijfster van het populaire boek The Fountainhead pleit voor het egoïsme. Vreemdgaan? “Tuurlijk wist mijn partner dat! Er vallen altijd slachtoffers, ik heb dat dan liever door vrijheid dan door regels.” Sloot speelt Greenspan, voorzitter van de Amerikaanse Centrale Bank, die verantwoordelijk wordt gehouden voor de bankencrisis. Snelle sprongen tussen de jaren veertig waarin The Fountainhead verschijnt en de Zwarte Maandag in 2008 eisen oplettendheid van de kijker. Sieger Sloot weet komisch te transformeren in bijna-aandoenlijk-nerveuze Greenspan, naar personages uit het boek van Rand. De Wal begint onduidelijk, maar charmant. Zij als Rand groeit uit tot een lady die met volle overtuiging haar visie verspreidt wat haar en haar ideeën soms beangstigend maken.

Authenticiteit

De Wal lijkt eerst nog op te komen voor de liefde, maar de nadruk van Superkapitalisten ligt op de ratio. Zeker als beide acteurs hun spel laten varen en de harde waarheid van hun beroep ontvouwen. Waarom zou je als acteur authentiek willen zijn, als je niet genoeg mensen aantrekt? “We krijgen niet eens een zaal vol”. Voor Sloot reden genoeg om niet moeilijk te doen over ongeloofwaardigheid in zijn stemmenwerk. “Het is eten of gegeten worden.” Voor Superkapitalisten is interesse in overleven tijdens crisis vereist, gezien de intelligente teksen en mooi metaforen. Het tekstboekje is dan ook dik, maar voor de liefhebbers een zekere musthave.

Penetrante decors

Het decor is sober: een simpel kantoor met een bureau, bank en tafel. Vormgever Robin Vogel (1983) maakt normaal wat uitbundigere decors. “Die iets penetranter zijn”, zo zegt hij zelf. “Voor Superkapitalisten moest het decor niet te aanwezig zijn, dat was voor mij een uitdaging. “Toch is Vogel goed geslaagd in een simpel en tijdloos decor te ontwerpen, met spullen van toen en nu zoals een Gispen bureau en een hedendaagse bank. Zo krijgen de scènes uit de verschillende tijdsperioden hun aandacht. Op de vraag of Robin tevreden is met het theaterbeeld, is het antwoord twijfelachtig. Superkapitalisten begon ooit in Klein Bellevue waar zij tegen een blauwe wand speelden en de bar tot het decor behoorde. “De soberheid die het decor heeft, werkte hier tegen. “Toen is de spiegelvloer toegevoegd om een duidelijk kader te hebben. Ook is Robin gaan spelen met de Amerikaanse vlag, scheuren welteverstaan. “Ik heb met de gescheurde slieren van de vlag een kleed geweven, dat onder het bureau ligt.” Dit symboliseert de teloorgang van de Amerikaanse crisis. “Ik wilde duidelijk geen statement maken, maar het ingetogen houden.”

“Vormgeven is een dienend vak”

Robin Vogel is naast theatervormgever ook filmer en fotograaf. “Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor beeld. Ik kijk gewoon graag naar dingen, naar een straatbeeld of een terras vol mensen. Ik heb ontzettend veel geleerd door gewoon te kijken,” Robin werkt veel voor de Vogelfabriek, wat hij samen met zijn zus Sanne Vogel oprichtte. Bij andere makers is er meer tijd nodig om elkaar te leren kennen om vervolgens te brainstomen over het toneelbeeld. “Als vormgever heb ik een dienend vak. Er word om je visie gevraagd, maar de regisseur heeft altijd het laatste woord.”

Tekst: Inge Schouten

Foto: Robin Vogel

Superkapitalisten is nog t/m 9 juni te zien in Theater Bellevue in Amsterdam. Kijk hier voor meer informatie.

Het stuk The Fountainhead, wat de inspiratie was voor Superkapitalisten, is volgend jaar voor het eerst in Nederland op de planken te zien. Toneelgroep Amsterdam speelt The Fountainhead tijdens het Holland Festival 2014.

Lees ook:We zijn klaar voor Ayn Rand
Lees ook:Actrice Sanne Vogel zoekt familie
Lees ook:TA speelt als eerste The Fountainhead
Lees ook:Ellen Vogel neemt oeuvreprijs in ontvangst
Lees ook:Special over Ellen Vogel bij Opium

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>