Mooie tweedeling tijdens theatrale rechtszaak over slavernij

Een theatrale rechtszaak. Dat is het juiste woord voor de afscheidsrede van Cees Maris, hoogleraar Rechtsfilosofie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij ‘vierde’ zijn afscheid met een zelfgeschreven voorstelling over zijn vak met slavernij als thema. Met ervaren acteurs aan zijn zijde, neemt Maris zelf de rol van rechter op zich in Wij verlangen onze vrijheid!

Een première waar iedereen welkom is zonder een kaartje te kopen. Net echt. Je kunt zomaar een rechtszaak bijwonen. De prachtige Lutherse kerk op het Spui in Amsterdam maakt deze zaak tot een ervaring. In Wij verlangen onze vrijheid! strijden advocaten Locke en Capitein om de ziel van slavin Virginia. Een heftige discussie over de vraag: Wat is vrijheid? volgt. Filosoof Locke is tegen slavernij, want iedereen is volgens hem gelijk. Theoloog Capitein, zelf ook eens slaaf geweest pleit toch voor: Het hoort bij het leven om het lot te ondergaan. Ook weet hij het idee van de vrije wil van Locke te verdedigen: De vrije wil geeft ons de mogelijkheid om het kwade te kiezen. Een interessante discussie over slavernij waar iedereen normaliter tegen is. Deze rechtszaak geeft een kijkje in de denkwereld van de tegenpartij. Filosofie.

Bijzonder aan deze voorstelling is de dunne lijn tussen realiteit en fantasie. Feit is dat Maris afscheid neemt van zijn universiteit en als niet-acteur in zijn voorstelling speelt. Feit is ook dat we naar een toneelvoorstelling kijken en we allemaal even de werkelijkheid achter ons laten. Een bijzondere dimensie zijn dan ook de uitstapjes naar het hier en nu. Ter plaatse wordt de rolverdeling aangepast en worden de acteurs bij hun echte naam genoemd. Zo wordt ook het idee achter theater onder de loep genomen: acteurs liegen, ze zijn huichelaars. Iemand uit het publiek staat op en geeft kritiek over deze “artistieke rotzooi” die wel subsidie krijgt.

Een saaie rede van een hoogleraar over filosofie is het zeker niet. Maris heeft een slimme keuze gemaakt door regisseur Ab Gietelink in de arm te nemen. Hij weet een fijne balans te vinden tussen de heftigheid van de slavernij en de alledaagse humor. Zo grapt Capitein dat de slaven destijds blij mochten zijn aangezien zij een gratis reis naar de beschaving kregen. Zeg zelf: “zou je nu nog in Afrika willen wonen?” Cees Maris neemt op originele wijze afscheid van zijn leraarschap. Dat kennis overdragen zijn sterke kant is, blijkt ook wel uit deze theatrale rechtszaak: hij blijft leerzaam.

Tekst: Inge Schouten

Gezien: Première, 17 mei, Lutherse Kerk, Amsterdam

Kijk hier voor informatie over de verdere speeldata.

Lees ook:Jack Wouterse en zijn verslaving
Lees ook:Paradetips
Lees ook:Per ongeluk heel actueel
Lees ook:Sartre zegt sorry!
Lees ook:Rust en onrust op Holland Festival

1 Reacties // Reageer

One thought on “Mooie tweedeling tijdens theatrale rechtszaak over slavernij

  1. Hans

    Klinkt interessant!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>