Een middag in Theater Bellevue: Motregenvariaties

Op de verjaardag van een gezamenlijke vriend wist Olga Zuiderhoek scenarioschrijver Robert Alberdingk Thijm ervan te overtuigen om toneel te gaan schrijven. Eerst twijfelde hij. De Daltons-schrijver had niet eerder theaterteksten geschreven. “Olga zei me dat ik het moest proberen en dat niks direct af moest zijn.” En zo begon Robert aan zijn speciaal voor Olga Zuiderhoek en Ria Eimers geschreven verhaal. Hij pakte het op een vertrouwende manier aan: “Ik schreef eerst een scenario en vertaalde dat naar toneel.” Twee jaar later was zijn eerste toneeltekst Motregenvariaties af. De voorstelling, geregisseerd door Warre Simons, is in Theater Bellevue helemaal uitverkocht.

Motregenvariaties is een prachtig verhaal over twee oude dichteressen die debuteerden in de de jaren zeventig. De ene werd succesvol, de andere bleef onopgemerkt. Beide dames komen elkaar weer tegen in een nieuwe tijd waarin kritieken anders zijn, waar de houvast van vroeger is verdwenen en waar geheimen van toen boven tafel komen.

Een verhaal over het zoeken naar erkenning. Om het voor Robert als schrijver herkenbaar te maken, liet hij het over twee dichteressen gaan. Ondanks zijn vele ervaring met film en tv wist hij serieuze poëzie op papier te zetten. Actrices Olga Zuiderhoek en Ria Eimers, duidelijk voelbaar rivales, proberen via scherpe steken onder water hun verleden een plek te geven. Sympathie is er niet direct, maar toch ga je direct mee met Mirte Kamp (Olga Zuiderhoek) die slechts 1,95 euro bij de bibliotheek kon innen aan leenrechtvergoeding aangezien niemand de moeite nam haar gedichten mee naar huis te nemen. Pijnlijk, maar eigenlijk ook komisch. Voor Robert een van zijn favoriete scènes.

Warre Simons, zoon van succesvolle regisseur Johan Simons, zorgt voor een heldere en vervreemde regie. Alledaagse, snelle dialogen wisselen abstracte overgangen en dramatiek af. Het tempo is aangenaam door de afwisseling met de jonge Jan-Paul Buijs die zowel zoon als jonge uitgever speelt. Fijn is bijvoorbeeld als de zoon zijn frustratie uit door het langdurig gooien van ontelbaar veel schoenen. Vanuit de coulissen klinken vallende voorwerpen. Een bevrijding, ook voor het publiek. Terwijl de dichteressen zich blijven vastklampen aan tekst. Ook kiest Simons voor een speels, ingenieus decor. Zo dient een omgekeerde tafel als graf en blijven uit vele kartonnen dozen rekwisieten tevoorschijn komen.

Zelf heeft Robert veel repetities bijgewoond en moedigt de vorm die Simons maakte enorm aan. “Ik vind het heel mooi geworden! Ik zie snel als mensen talent hebben en dan is het leuk om ze met mijn tekst te zien werken. Alles wat ik maak, moet van zichzelf worden. Iets gaat zijn eigen wetten opleggen en dat ontdek je samen met de acteurs en regisseur.” Robert is zeker meer gaan voelen voor het schrijven van toneelteksten: “Anders dan met film heb je op het toneel een eenheid van tijd, plaats en handeling. Hierdoor heb je minder ruimte om te schakelen. Daarentegen is taal veel belangrijker op de vloer. Hierdoor kun je acteurs veel laten doen, hen veel tekst geven en dat is onwijs leuk.”

De Dunya en Desie-schrijver weet zijn eigen stijl goed te omschrijven: “Ik houd van poëzie van het alledaagse en die probeer ik bijzonder te maken. Ik kies een duidelijk perspectief. Bij de Daltons werk ik vanuit zesjarigen, bij A’dam en E.V.A. kies ik de stad als uitgangspunt. Motregenvariaties heb ik gemaakt vanuit Mirte. Andere personages cirkelen om haar heen en ik probeer duidelijk te maken hoe Mirte dat ervaart.”

Als kijker zie je Mirte Kamp dealen met soms onaangename verrassingen uit het verleden. Dus voor iedereen die wil weten hoe je een ander iets kunt gunnen en je wantrouwen uit moet schakelen, kan zijn hart ophalen bij Motregenvariaties die gelukkig nog op tournee gaat.

Zie hier de extra voorstellingen in Theater Bellevue.

Tekst: Inge Schouten

Foto: Cindy Heijnen

Lees ook:Johan Simons regisseert voor Bellevue
Lees ook:Motregenvariaties komende dagen afgelast
Lees ook:Virginia Woolf langer in Delamar te zien
Lees ook:Een dansje met de vuilsniszak
Lees ook:Pierre Bokma en Tjitske Reidinga in hoorspel

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>