De weg naar de roem – deel III

De Toneelacademie in Maastricht, gevestigd in de oude binnenstad, is een onderdeel van de Hogeschool Zuyd en leidt jonge talenten op tot acteur, theatraal performer, theatermaker of theatervormgever/kostuumontwerper. Ook biedt zij een parttime-opleiding die opleidt tot theatermaker die regisseert en doceert. Vele ambitieuze jongeren reizen stad en land af om auditie te doen in het verre Maastricht. Zij hopen in de voetsporen te treden van de hier afgestudeerde grote acteurs: Pierre Bokma, Hans Kesting of Halina Reijn. Ook voor hen begon het allemaal met een simpele auditie.

Begin maart nodigt de academie enkele honderden auditanten uit om een dag lang les te volgen. Althans zo voelt het. Je bevindt je tussen de studenten van de toneelschool, die het geluk hadden al aangenomen te worden. Je deelt dezelfde passie, dezelfde kantine en voor één dag dezelfde leraren. Helaas is het toch echt een auditie.

Iedere auditiedag worden de auditanten in vier groepen van twintig verdeeld. Om de beurt doe je een vooraf ingestudeerde monoloog. Iedereen heeft trillende teksten in hun hand en eenmaal op de vloer maken de zenuwen plaats voor gierende adrenaline. Voor je zweven vijf vriendelijke hoofden. Je gaat ervoor.

Dan wordt de groep in tweeën gesplitst en beginnen de lessen. De jonge creatievelingen zijn blind van passie en worden daarom begeleid door een ouderejaars.  ‘Die monoloog heb ik ook gedaan, dus je hebt al een streepje voor’ knipoogt hij naar een kleine, stille actrice. Er komt kleur op haar wangen en ze hoopt. Even komt het Idols-idee naar boven, wanneer iedereen in een ruimte aan het wachten is voor een stemtest. Om de tien minuten wordt iemand weggeroepen, om de al dan niet aanwezige stip te betreden. Voorlezen, napraten, schreeuwen en fluisteren. De jury speelt een groep uitzinnige fans als je aan het zingen bent, het enige dat mist zijn de aanstekers in de lucht. Zelfvertrouwen plus één.

De improvisatieles. Een les. Een leraar. Een uitleg. Auditanten wandelen in sprookjesbossen en op stranden. De fantasie moet gebruikt worden. De anderen denken mee, zo ook de leraar. Hij evalueert en probeert de jonge acteurs echt iets te leren. ‘De volgorde van de keuzes die je maakt moeten logisch zijn.’ Klinkt logisch. De zoektocht naar inspiratie gaat verder in de bergen. Met je groep vertel je een verhaal. Iedereen speelt en denkt dat hij on top of the world is.

Tussen de lessen door wordt er onderling veel gepraat over andere audities bij toneelscholen. ‘Ik ben door in Amsterdam en Arnhem.’ ‘Ik alleen in Arnhem.’ Je merkt dat je te maken hebt met fanatiekelingen die echt willen. Jij wilt ook.

De laatste les. Zorg dat je gefocust blijft. Het is een pittige les, tekstles. Je werkt één op één met de docent, die om de achtergrond van je monoloog vraagt. Hij geeft uiteenlopende opdrachten en wil verschillende karakters zien. Als feestelijke afsluiter mag iedereen zijn monoloog in jabber-talk doen. Een zelfverzonnen taal. Er wordt gespannen gelachen, want het Is een leuke opdracht, maar met een vervelend gevoel in je onderbuik. De kans om jezelf te laten zien is nu echt voorbij.

Na bijna zeven uur is de dag ten einde. Ook de Toneelacademie gaat mee met de tijd, de uitslag krijg je namelijk per email. De F5 toets zal de volgende dag kapot gedrukt worden. Samen loop je door Maastricht naar het centraal station. Je praat over dromen en audities. Dan gaat ieder zijn eigen kant uit. Of je elkaar terug zult zien, is de vraag.

Tekst: Inge Schouten

Lees ook:De weg naar de roem – deel I
Lees ook:De weg naar de roem – deel VI
Lees ook:De weg naar de roem – Deel II
Lees ook:Op weg naar de roem – deel IV
Lees ook:De weg naar de roem – Deel V

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>